Toyota Corolla Cross Hybrid akan dirasmikan 9 malam ini — tonton pelancaran secara maya di Facebook

Toyota Corolla Cross Hybrid akan dirasmikan 9 malam ini — tonton pelancaran secara maya di Facebook

Banyak yang sudah kita ketahui tentang SUV segmen B Toyota Corolla Cross Hybrid untuk pasaran Malaysia. Awal minggu ini kami sudahpun bawakan laporan terperinci tentang spesifikasi yang akan diterima untuk model pasaran tempatan. Dan, oleh kerana ia versi pemasangan tempatan (CKD), ramai yang tertanya-tanya harga yang akan dikenakan untuk model terbabit. Sebelum ini, harga anggaran yang disebut-sebut ialah RM137k.

Seperti juga model pasaran Thailand, Corolla Cross Hybrid di sini menerima rangkaian kuasa hibrid elektrik Toyota generasi keempat. Ia terdiri dari enjin kitaran Atkinson 2ZR-FXE 1.8 liter empat silinder berkuasa 98 PS pada takat 5,200 rpm dan tork maksima 142 Nm pada takat 3,600 rpm, bersama motor elektrik berkuasa 72 PS dan tork maksima 163 Nm yang dijana oleh bateri nikel logam hidrat berkapasti 6.5 Ah.

Secara keseluruhan, sistem ini menghasilkan kuasa gabungan 122 PS bagi memacu roda hadapan menerusi kotak gear automatik E-CVT, tanpa menampilkan kelajuan maya yang ditampilkan pada model petrol penuh. Menurut Toyota, secara keseluruhan Corolla Cross Hybrid ini mampu mencapai penggunaan bahan api 23.3 km/l.

Bateri untuk sistem hibrid pada Corolla Cross ini ditempatkan di bawah tempat duduk belakang, membolehkan ia mengekalkan ruang kapasiti but belakang. Tidak seperti pengeluar lain yang hanya menawarkan waranti hanya untuk bateri, Toyota memberikan perlindungan waranti untuk keseluruhan sistem hibrid berkenaan (termasuk inverter dan juga unit pengurusan kawalan kuasa) selama lapan-tahun tanpa had perbatuan.

Toyota Corolla Cross Hybrid akan dirasmikan 9 malam ini — tonton pelancaran secara maya di Facebook

Pembeli juga boleh memanjangkan perlindungan waranti tersebut dua tahun lebih lama (10-tahun secara keseluruhan) dengan bayaran tambahan RM2,950. Aspek keselamatan Toyota Safety Sense juga melengkapi model ini, yang terdiri daripada Toyota Safety Sense. Ia terdiri dari fungsi seperti Sistem Pra-Perlanggaran (PCS), Amaran Penukaran Lorong (LDA) dengan Bantuan Stereng, cruise control adaptif/Kawalan Melayar Radar Dinamik (DRCC), Bantuan Pengesan Lorong (LTA) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB).

Selain itu ia turut menerima sistem bantuan pemanduan asas yang turut terdapat pada model asas 1.8G, termasuk Pemantau Titik Buta (BSM) dengan Amaran Lintasan Trafik Belakang (RCTA) serta Sistem Amaran Tekanan Tayar (TPWS). Kelengkapan keselamatan standard lain yang turut dibekalkan termasuk tujuh-beg udara, cagak tempat duduk keselamatan kanak-kanak Isofix di belakang serta penderia parkir hadapan dan belakang.

Jangan lupa untuk mengikuti majlis pelancaran model ini di laman Facebook Toyota Malaysia pada jam 9 malam ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required