GALERI: Volkswagen Passat R-Line 2022 di M’sia — 220 PS/350 Nm, 6-DCT, Harman Kardon, dari RM213k

GALERI: Volkswagen Passat R-Line 2022 di M’sia — 220 PS/350 Nm, 6-DCT, Harman Kardon, dari RM213k

Volkswagen Passat R-Line kini telah menerima kemaskini bagi model tahun 2022 dan ini kami bawakan galeri varian paling lengkap berkenaan yang diposisikan di atas penawaran varian Elegance. Di pasang di sini, Passat R-Line ini dijual pada harga RM212,939 (atas jalan tidak termasuk insurans, termasuk pengecualian SST). Ini melibatkan RM8,506 lebih mahal berbanding harganya ketika dilancarkan pada Oktober 2020.

Antara peningkatan yang diterima dalam kemaskini ialah enjin 2.0 liter turbo empat-silinder petrolnya kini menjana 220 PS (217 hp) dari 4,500-6,200 rpm dan 350 Nm tork dari 1,500-4,400 rpm. Ini berbeza dengan janaan 190 PS dan 320 Nm yang dikongsi oleh R-Line dan Elegance sebelum ini.

Selain enjin yang lebih berkuasa, R-Line juga menerima kotak gear DSG enam-kelajuan klac basah berbanding unit tujuh-kelajuan. Tetapan ini sama dengan yang pernah diberikan untuk Passat Highline pra-facelift. Penyerap hentak adaptif Dynamic Chassis Control (DCC) dan differential-lock elektronik XDS masih lagi dikekalkan sebagai standard.

GALERI: Volkswagen Passat R-Line 2022 di M’sia — 220 PS/350 Nm, 6-DCT, Harman Kardon, dari RM213k

Perubahan luaran pula sangat minimal, melibatkan penggunaan rekaan logo baru Volkwagen, menjadikan Passat model kedua menggunakannya selepas Arteon. Pilihan warna juga dikurangkan daripada enam kepada lima sahaja, dengan penawaran semula Deep Black dan Oryx White, sementara warna metalik terdiri daripada Aquamarine Blue, Manganese Grey dan Scale Silver baru (menggantikan Reflex Silver). Tamarind Brown pula telah digugurkan.

Di dalam, R-Line juga menerima panel kawalan Arteon R-Line (dengan maklum balas haptik) bagi sistem pendingin Climatronic tiga-zon, sementara tetapan lapan pembesar suara telah dinaik taraf kepada sistem Harman Kardon. Ini terdiri daripada 12-pembesar suara, aplifikasi 700 watt dan empat mod bunyi — Pure, Chill Out, Live dan Energy.

Kelengkapan lain kekal sama, dengan pakej penggayaan R-Line, rim Verona 19-inci, lampu utama dan lampu belakang LED dengan lampu isyarat sequential, stereng rata di bawah, pedal aluminium dan balutan kulit Nappa bercorak gentian karbon.

Ini turut termasuk paparan instrumen digital 11.7-inci, sistem tunjuk arah Discover Pro dengan skrin sentuh 9.2-inci dan Apple CarPlay tanpa wayar (Android Auto dengan wayar), sistem tanpa kunci, kawalan melayar, kamera undur, kerusi depan larasan 14-hala dengan memori untuk kerusi pemandu dan fungsi urutan.

Aspek keselamatan pula tidak berubah, di datangkan standard dengan enam beg udara, ABS dengan EBD dan Brake Assist, kawalan kestabilan, peninjau titik buta dengan amaran lintasan trafik di belakang, sistem tinjauan tekanan tayar dan Isofix di kerusi belakang. Setiap pembelian datang dengan jaminan lima-tahun, tanpa had perbatuan, pakej servis percuma selama tiga-tahun dan bantuan tepi jalan percuma selama lima-tahun, sama seperti sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required