Hanya 274 kereta elektrik terjual di M’sia pada 2021, dijangka naik tahun ini dengan pengecualian cukai

Hanya 274 kereta elektrik terjual di M’sia pada 2021, dijangka naik tahun ini dengan pengecualian cukai

Ketika sidang media pembentangan prestasi tahunan industri automotif untuk tahun 2021 yang diadakan secara maya oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA) semalam, presidennya Datuk Aishah Ahmad mendedahkan bahawa hanya sejumlah 274 kereta elektrik penuh (EV) terjual dalam pasaran tempatan sepanjang tahun lalu.

Namun jumlah yang dicatatkan tersebut adalah hanya untuk kereta-kereta yang dijual oleh ahli AAM, iaitu model-model yang dijual baharu oleh pengedar-pengedar rasmi untuk pengeluar, tidak termasuk EV yang dijual oleh pengimport persendirian/pengedar kereta recond.

Jumlah berkenaan dilihat sangat kecil kerana jumlah keseluruhan volum industri berkenaan (jumlah keseluruhan jualan) adalah sebanyak 508,911 unit. Namun jumlah jualan untuk EV dijangka akan meningkat dengan banyak tahun ini berikutan pengumuman kerajaan untuk mengecualikan cukai dan duti terhadap EV yang telah pun diumumkan dalam Bajet 2022 sebelum ini, yang dibuat untuk menggalakkan penggunaan pengangkutan lebih mesra alam tersebut.

Hanya 274 kereta elektrik terjual di M’sia pada 2021, dijangka naik tahun ini dengan pengecualian cukai

“Untuk 2022, ia akan lebih tinggi kerana lebih banyak syarikat yang akan membawa masuk EV kerana diberikan pengecualian cukai. Kami tidak ada peratusannya tetapi ia akan lebih banyak,” kata Aishah.

“Untuk EV, selepas kerajaan mengumumkan pengecualian duti eksais, duti import dan cukai jualan, ia telah menarik minat yang banyak terhadap EV dan membawa masuk EV. Kerajaan sendiri, setakat yang saya tahu, mereka kini sedang membuat polisi bagi memastikan akan ada lebih banyak produksi EV di Malaysia. Ia merupakan urus niaga yang baik untuk mengutamakan EV buat masa sekarang,” tambah beliau lagi.

Matlamat utama kerajaan adalah untuk menggalakkan pengeluar-pengeluar kenderaan agar mewujudkan pusat operasi EV mereka dalam negara, dan Aishah menyatakan bahawa langkah pengecualian cukai berkenaan telah menyebabkan mereka duduk dan mengambil perhatian.

Hanya 274 kereta elektrik terjual di M’sia pada 2021, dijangka naik tahun ini dengan pengecualian cukai

“Mengenai dasar (berkenaan), hakikatnya selepas mereka mengumumkan pengecualian cukai untuk EV ia telah merangsang minat OEM untuk datang dan melabur di Malaysia. Terdapat banyak soalan dan permintaan daripada banyak syarikat untuk datang dan melabur dalam EV di Malaysia. Saya diberitahu bahawa kerajaan sangat serius dalam memastikan bahawa EV akan menjadi jenis kenderaan masa depan yang akan diimplementasi di Malaysia,” katanya.

“Kami berpendapat bahawa insentif untuk EV CBU selama dua tahun adalah satu jangka masa yang singkat, dan kami akan meminta kerajaan untuk mempertimbangkan untuk melanjutkannya dalam beberapa bentuk atau yang lain. Tetapi ia adalah permulaan yang baik. Untuk operasi CKD, terdapat beberapa ahli yang sudah bercakap mengenai pengeluaran EV dalam bentuk CKD di Malaysia,” tambah Aishah lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required