Op Selamat 17/2022 – Polis kenalpasti 12 kawasan black/hotspot kemalangan maut di negeri Melaka

Op Selamat 17/2022 – Polis kenalpasti 12 kawasan black/hotspot kemalangan maut di negeri Melaka

Sebanyak 12 kawasan kawasan hitam (blackspot) dan panas (hotspot) yang sering menjadi lokasi kemalangan maut di Melaka setiap kali tiba musim perayaan telah dikenalpasti.

Menurut Ketua Polis Negeri Melaka, Datuk Abdul Majid Mohd Ali, 12 kawasan hitam dan panas itu adalah lima di Melaka Tengah, empat di Alor Gajah dan tiga di Jasin dengan antara kawasan dikenal pasti adalah Lebuh AMJ, Jalan Umbai-Sungai Udang, Jalan Rembia-Kendong, Jalan Sungai Udang-Lubuk Cina, Jalan Melaka-Muar dan Jalan Tehel-Bemban-Chabau.

Katanya, dengan jangkaan lebih 120,000 kenderaan akan memasuki negeri ini, 220 pegawai dan anggota akan ditugaskan sepanjang Op Selamat 17 yang bermula hari ini hingga 6 Februari 2022 sempena perayaan Tahun Baru Cina.

“Sebab itu antara sasaran kita adalah sifar kemalangan maut, memandangkan tahun lepas hanya satu kes dan tahun 2020 mencatat 15 kes kemalangan maut,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Tambahnya penglibatan agensi sepanjang Op Selamat seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Angkatan Pertahanan Awam dan pihak berkuasa tempatan dilihat mampu mengurangkan kadar kemalangan maut sepanjang perayaan Tahun Baru Cina ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required