Honda Malaysia catat jualan 53,031 unit bagi 2021, sasar peningkatan jualan 50% untuk tahun ini

Honda Malaysia catat jualan 53,031 unit bagi 2021, sasar peningkatan jualan 50% untuk tahun ini

Dengan situasi pandemik Covid-19 yang masih berlarutan kesannya terhadap ekonomi global dan tempatan sepanjang 2021, serta gangguan bekalan cip kenderaan peringkat global, Honda Malaysia berhasil mengekalkan kedudukan nombor satu untuk pasaran tempatan bagi segmen kenderaan penumpang bukan nasional.

Ini melibatkan sejumlah 53,031 unit kenderaan berjaya dijual sepanjang tahun lalu, dengan peratusan perkongsian pasaran sebanyak 10.4%. Tahun lalu, bagi model serba baru untuk pasaran tempatan, Honda Malaysia hanya sempat memperkenalkan Honda City Hatchback. Harga bagi varian City Hatchback e:HEV juga baru saja diumumkan, dijual pada harga RM107,783 termasuk pengecualian SST hingga 30 Jun 2022.

Bagaimanapun, dengan jangkaan TIV tahun ini pada kadar 600,000 unit, Honda Malaysia menetapkan sasaran jualan bagi 2022 sebanyak 80,000 unit. Ini merupakan peningkatan sebanyak 50% berbanding pencapaian jualan tahun lalu.

Momentum jualan tahun ini juga dijangka akan dipacu oleh model City Hatchback dan Honda Civic 2022 yang diperkenalkan Januari lalu. Selain itu, Honda juga mengumumkan bakal memperkenalkan dua model serba baru untuk tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required