Polis Johor cekup lelaki buat aksi wheelie sambil bawa anak semata-mata mahu tarik perhatian netizen

Seorang lelaki telah ditahan oleh Polis Johor Bahru Utara kerana menunggang motosikal secara berbahaya bersama seorang kanak-kanak yang dipercayai anaknya sendiri. Aksi yang dirakamkan menerusi video itu telah tular di laman media sosial dan mendapat kecaman netizen kerana perbuatan tersebut ternyata mampu mengundang padah.

Menurut Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara Asisten Komisioner Rupiah Abd Wahid, pihaknya menerima maklumat pada 17 Februari lalu dengan paparan video berdurasi 36 saat yang memaparkan seorang lelaki menunggang motosikal Honda EX5 secara berbahaya.

“Lelaki terbabit didapati melakukan aksi wheelie sambil menunggang motosikal di Jalan Bukit Impian 1, Taman Impian Emas, Skudai, dipercayai semata-mata bagi meraih perhatian warganet di media sosial. Video terbabit dipercayai dirakamkan oleh seorang rakannya sebelum dimuatnaik ke Facebook lelaki terbabit iaitu ‘Hafiz Sim’ pada 15 Februari 2022,” kata Rupiah.

Hasil siasatan yang dilakukan oleh pihak polis, lelaki berkenaan berjaya dikesan dan ditahan untuk membantu siasatan.

Rupiah menambah, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan jika disabit kesalahan boleh dipenjara sehingga lima tahun dan didenda tidak kurang daripada RM5,000 dan tidak lebih daripada RM15,000.

“Dalam kes ini, tiga saman turut dikeluarkan termasuk kerana nombor pendaftaran kenderaan tidak mengikut spesifikasi, cukai jalan tamat tempoh dan tidak memakai topi keledar. Pihak polis menasihati orang ramai supaya tidak memandu kenderaan dengan melakukan aksi yang boleh mengundang bahaya kepada diri sendiri mahupun pengguna jalan raya,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required