Yinson jalin usaha sama dengan GreenTech bangun rangkaian ChargEV — perluasan, baik pulih, aplikasi

Yinson jalin usaha sama dengan GreenTech bangun rangkaian ChargEV — perluasan, baik pulih, aplikasi

Syarikat yang tersenarai dalam Bursa, Yinson melalui anak syarikatnya Yinson Green Technologies telah menandatangani perjanjian usaha sama rakan kongsi dengan GreenTech Malaysia, sebuah anak syarikat milik penuh Koperasi Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia, sebuah agensi di bawah bidang kuasa Kementerian Alam Sekitar dan Air.

GreenTech sebelum ini tidak asing lagi dengan rangkaian pengecasan ChargEV untuk kereta elektrik dan plug-in hybrid, dan tujuan usaha sama ini adalah untuk mempercepat pembangunan prasarana pengecasan EV di Malaysia.

Di bawah perjanjian ini, Yinson akan memiliki kepentingan majoriti dalam syarikat usaha sama tersebut, yang akan menjalankan komersialisasi, operasi dan penyelenggaraan ChargEV, yang merupakan rangkaian pengecasan paling besar di Malaysia dengan lebih 400 stesen pengecas di seluruh negara. Perjanjian ini adalah susulan kepada persetujuan yang dimeterai Oktober 2021 lalu.

Yinson jalin usaha sama dengan GreenTech bangun rangkaian ChargEV — perluasan, baik pulih, aplikasi

Ditubuhkan pada 1983, Yinson bermula sederhana dalam lapangan pengangkutan dan logistik sebelum terlibat dengan industri minyak dan gas melalui pengeluaran luar pesisir. Pada 2014, Yinson membeli syarikat FPSO dari Norway dan menyertai perniagaan storan pengeluaran terapung dan offloading. Terbaru, ia telah meluaskan perniagaan melibatkan teknologi hijau dan tenaga diperbaharui.

Yinson memaklumkan usaha sama berkenaan memanfaatkan pengalamannya dalam logistik, pentadbiran kemapanan, pembangunan teknologi dan sinergi dari kepelbagaian perniagaan yang diceburi syarikat itu. Rakan niaga strategik dengan GreenTech mensasarkan untuk mengekalkan kedudukan ChargEV sebagai penyedia prasarana stesen pengecas EV utama di Malaysia.

Yinson berkata dengan kekuatan kedua-dua pihak yang digabungkan ini, pengguna EV di Malaysia boleh menjangkakan rangkaian ChargEV yang lebih kukuh, dengan rancangan penambahbaikan melibatkan baik pulih dan naik taraf stesen sedia ada, menambahbaik standard khidmat pelanggan dan pembangunan sistem belakang baru serta aplikasi mudah alih.

Yinson jalin usaha sama dengan GreenTech bangun rangkaian ChargEV — perluasan, baik pulih, aplikasi

Pengerusi GreenTech, Datuk Hiswani Harun berkata melalui kerjasama ini, GreenTech menjangkakan peningkatan bukan hanya angka stesen pengecas di seluruh negara — dari 400 kepada 2,500 — tetapi juga untuk menambahbaik dan menyusun strategi penembusan lokaliti, operasi dan fungsi keseluruhan.

“Usaha sama ini adalah bukti keakraban antara Yinson dan GreenTech, dan melambangkan langkah penting di masa depan untuk kedua-dua pihak yang berkongsi matlamat sama untuk mempercepat peralihan Malaysia ke arah rangkaian pengangkutan mapan. Dengan menyediakan rangkaian pengecasan yang boleh dipercayai, berpatutan dan mudah dicapai, kami mensasar menjadika EV sebagai pilihan mobiliti yang menarik untuk semua warga Malaysia, yang sudah tentu akan membantu menghindarkan kesan perubahan iklim,” jelas Naib Presiden Eksekutif Yinson, Eirik Barclay.

“Pasukan Yinson-ChargEV telah bekerja sama sejak tahun lalu untuk mengenal pasti naik taraf penting terhadap prasarana ChargEV dalam rangka formalisasi usaha sama itu. Kami kini bergerak lebih pantas untuk melaksanakan rancangan kami, dan sangat teruja untuk memperkenalkan penambahbaikan ini kepada warga Malaysia dalam masa terdekat,” tambah Naib Presiden Kanan Yinson bagi Elektromobiliti, Ruslin Tamsir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required