Lesen memandu E2, E1 dan E digabungkan jadi Kelas Lesen E sahaja mulai 1 Mac 2022 – Menteri MOT

Lesen memandu E2, E1 dan E digabungkan jadi Kelas Lesen E sahaja mulai 1 Mac 2022 – Menteri MOT

Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) telah memaklumkan tiga kelas Lesen Memandu Malaysia (LMM) dalam kelas Lesen E sedia ada iaitu Lesen E2, E1 dan E akan digabungkan menjadi satu kelas Lesen E sahaja, berkuatkuasa 1 Mac 2022.

Menurut menterinya, Datuk Seri Ir Dr Wee Ka Siong, mulai tarikh berkuatkuasa ini juga, LMM dalam kelas Lesen E1 dan E2 tidak lagi ditawarkan kepada orang ramai. Katanya, ia bertujuan memberi manfaat kepada orang ramai untuk tempoh masa panjang apabila mereka boleh memandu semua kelas kenderaan motokar berat (dengan mempunyai LMM dalam Kelas Lesen E) dan tidak terhad kepada sesuatu kategori BTM (berat tanpa muatan) kenderaan motokar berat tertentu sahaja.

“Penggabungan ini juga memudahkan, menjimatkan dan membuka peluang lebih luas kepada mana-mana individu untuk mendapatkan peluang-peluang pekerjaan sebagai pemandu kenderaan perdagangan terutamanya dalam tempoh pasca pandemik COVID-19.

Lesen memandu E2, E1 dan E digabungkan jadi Kelas Lesen E sahaja mulai 1 Mac 2022 – Menteri MOT

“Sebelum ini, setiap individu perlu menjalani proses menambah kelas lesen dari proses mula ke akhir apabila hendak mendapatkan kelas Lesen E2 dan ke Lesen E, yang memerlukan perbelanjaan kewangan tambahan, implikasi masa dan proses pembelajaran/pengujian di Institut Memandu (IM),”jelas Dr Wee.

Tambahnya lagi, setakat 18 Februari 2022, hanya sekitar 62 ribu sahaja pemegang Lesen Memandu Kelas E1 dan E2 yang masih aktif, daripada lebih kurang 90 ribu yang direkodkan. Daripada jumlah yang masih aktif ini, hanya sekitar 11 ribu sahaja yang mempunyai Lesen Vokasional sama ada sebagai pemandu kenderaan perkhidmatan awam termasuk pemandu bas mahupun kenderaan barangan.

Justeru, kesemua pemegang Lesen E1 dan E2 sedia ada ditawarkan untuk menjalani satu program peralihan bagi mendapatkan Lesen E. Selain itu, program peralihan juga akan ditawarkan kepada pemegang Lesen Vokasional dalam Kelas E1 dan E2 ke Lesen Vokasional Kelas Lesen E kepada mana-mana individu yang berminat untuk mencari peluang pekerjaan sebagai pemandu kenderaan perkhidmatan awam mahupun kenderaan barangan.

Lesen memandu E2, E1 dan E digabungkan jadi Kelas Lesen E sahaja mulai 1 Mac 2022 – Menteri MOT

“Program peralihan ini amat penting demi memastikan tahap kompetensi dan keselamatan pemanduan individu terlibat, mengambil kira perbezaan dalam jenis-jenis kenderaan motokar berat yang akan terlibat termasuk melibatkan pemanduan kenderaan penggerak utama dan semi treler.

“Tempoh masa bagi semua pemegang Lesen E1 dan E2 sedia ada untuk menduduki program peralihan ini ditetapkan selama lima tahun, mulai tarikh kuatkuasa 1 Mac 2022. Agensi di bawah MOT, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang dalam proses memuktamadkan semua keperluan pengajaran, pembelajaran, latihan amali/praktikal dan ujian bagi program peralihan ini,” katanya.

Untuk itu, semua individu yang terlibat boleh mula memohon untuk menduduki program peralihan ini mulai 1 Mac 2022. Manakala maklumat dan perincian termasuk kaedah permohonan, syarat-syarat permohonan, dan fi yang akan dikenakan bagi menduduki program peralihan ini akan dimaklumkan oleh pihak JPJ dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required