Isuzu, Hino dan Toyota bekerjasama rancakkan elektrifikasi bas — EV lantai rata pada 2024, FCEV

Isuzu, Hino dan Toyota bekerjasama rancakkan elektrifikasi bas — EV lantai rata pada 2024, FCEV

Isuzu, Hino dan Toyota telah mengumumkan mereka merancang untuk memperkukuhkan usaha untuk elektrifikasi bas untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050.

Dengan kerjasama Commercial Japan Partnership Technologies — yang bekerja untuk menyelesaikan masalah sosial melalui menyebaran teknologi CASE (Connected cars, Autonomous driving, Shared and Electric) — syarikat itu mensasarkan untuk melebar barisan sedia ada untuk meningkatkan pilihan pelanggan dan mengurangkan kos kenderaan, sebagai tambahan kepada mempopularkan EV praktikal dan mapan.

Isuzu dan Hino merancang untuk mula mengeluarkan bas lantai rata EV pada 2024 melalui usahasama Isuzu-Hino J-Bus. Kedua-duanya telah bekerjasama dalam sektor bas sejak 2002 dan mempunyai kepekaan dan maklumbalas terhadap keperluan operator bas di Jepun. Langkah drastik ke arah neutraliti karbon telah merancakkan keperluan laluan bas sifar-emisi, dan Isuzu dan Hino bergerak ke arah keperluan itu.

Isuzu, Hino dan Toyota bekerjasama rancakkan elektrifikasi bas — EV lantai rata pada 2024, FCEV

Bas EV — yang mempunyai lantai rata keseluruhan kenderaan — akan dibangunkan oleh Isuzu. Selain tanpa saluran emisi, lantai rata bas berupaya untuk mengurangkan kemalangan dalam kabin dan memperbaiki keselamatan keseluruhan perjalanan berbanding bas dengan lantai bertingkat.

Langkah berikutnya adalah bas fuel cell, dan di sinilah Toyota yang merupakan penyokong paling besar kuasa hidrogen terlibat. Isuzu, Hino dan Toyota akan memulakan kajian bagi perancangan dan pembangunan generasi seterusnya bas FCEV menggunakan bas lantai rata yang disebutkan sebelum itu.

Bas FCEV generasi baru ini akan menggabungkan platform bas lantai rata dengan sistem fuel cell Toyota yang turut digunakan pada Mirai dan bas fuel cell Sora. Dengan berkongsi komponen sistem yang sama antara EV dan FCEV, ketiga-tiga syarikat mensasarkan pengurangan kos yang ketara. Juga, dengan menggunakan stack fuel cell terbaru dan memanfaatkan pengetahuan pembangunan bas FCEV Toyota dan Hino, dengan matlamat menghasilkan kenderaan elektrik yang lebih tahan lama, dengan nilai tambah lebih tinggi.

Isuzu, Hino dan Toyota bekerjasama rancakkan elektrifikasi bas — EV lantai rata pada 2024, FCEV

“Melalui inisiatif, Isuzu, Hino dan Toyota berhasrat untuk menyumbang untuk menjadikan masyarakat berasaskan hidrogen ini satu kenyataan di Jepun, dengan memanfaatkan kekuatan Jepun dalam teknologi Jepun,” jelas mereka dalam satu kenyataan.

Fukuoka, bandar utama di pulau Kyushu di Jepun, dirancang untuk menjadi pelopor “masyarakat hidrogen” dengan bantuan Toyota.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required