Harga minyak 3-9 Mac – RON97 naik 16 sen seliter

Harga minyak 3-9 Mac – RON97 naik 16 sen seliter

Seperti yang dijangka, kenaikan harga minyak utama adalah berita ‘sedih’ yang perlu disajikan untuk petang yang sedang dilanda hujan kala ini. Untuk minggu bertarikh 3 hingga 9 Mac 2022, kenaikan harga runcit hanya melibatkan bahan api petrol RON 97, di mana Kementerian Kewangan memaklumkan ia bakal naik sebanyak 16 sen seliter. Menjadikan harga petrol RON 97 mencecah RM3.45 seliter pada tempoh ini, berbanding RM3.29 seliter pada minggu sebelumnya.

Walau bagaimana pun, harga runcit bagi petrol RON 95 pula masih dikekalkan pada paras RM2.05 seliter. Ia telah pun mencapai harga siling dan dikekalkan sejak setahun yang lalu.

Begitu juga dengan harga diesel Euro B10/B20 yang masih dikekalkan pada harga RM2.15 seliter, dan gred Euro 5 B7 pula berharga RM2.35 seliter.

Pada 28 Februari lalu, harga minyak dunia dilaporkan terus meningkat hampir 30% atau lebih lebih daripada AS$7 dalam dagangan selepas Presiden Rusia, Vladimir Putin mengeluarkan arahan kepada angkatan nuklearnya untuk bersiap siaga susulan sekatan Barat dan Jepun terhadap bank-bank negara itu. Malahan ‘ancaman’ dari Rusia itu turut mencetuskan ‘perang harga’ dalam menentukan harga minyak dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required