Kerajaan desak TNG kurangkan harga pelekat RFID

Kerajaan desak TNG kurangkan harga pelekat RFID

Isu mengenai Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) masih belum surut dan tetap diperkatakan oleh orang ramai, malah ia juga masih mendapat perhatian pihak kerajaan. Terbaru, kerajaan telah mendesak Touch ‘n Go (TNG) untuk mengurangkan harga bagi kit pasang-sendiri RFID, yang buat masa ini dijual pada harga RM35 seunit.

Menurut laporan The Star, permintaan itu disuarakan sendiri oleh Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof di Parlimen kelmarin. “Pihak kerajaan telah meminta Touch ‘n Go Sdn Bhd mengkaji semula kos (pelekat RFID) bagi tujuan mengurangkan harga jualan.

“Touch ‘n Go Sdn Bhd ialah penyedia perkhidmatan untuk sistem kutipan tol di semua lebuh raya di Malaysia, dan pelantikan kontraktor atau pembekal tag RFID diuruskan sepenuhnya oleh syarikat terbabit,” katanya dalam sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat.

Kerajaan desak TNG kurangkan harga pelekat RFID

Fadillah sebelum ini berkata kerajaan menuntut justifikasi daripada Touch ‘n Go dan PLUS mengenai kos kit tersebut. Ini berikutan entri menerusi Facebook bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang tular, mengatakan tag pasif sebenarnya berharga kurang daripada RM1 untuk dibuat.

Dalam sesi yang sama, Fadillah turut mengesahkan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT) dan 2 (LPT2) juga akan mengguna pakai sistem RFID bermula akhir Jun ini, menjadikannya sebanyak 28 lebuhraya yang telah menggunakannya. Ia adalah bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Sabak Bernam Datuk Fasiah Mohd Fakeh, yang bertanya sama ada kad Touch ‘n Go dan SmartTAG masih boleh digunakan di lebuh raya PLUS dan LPT2.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required