Volkswagen Virtus 2022 diperkenalkan di India – gaya baharu; 1.0L dan 1.5L TSI; 6MT, 6AT dan 7DCT

Volkswagen Virtus 2022 diperkenalkan di India – gaya baharu; 1.0L dan 1.5L TSI; 6MT, 6AT dan 7DCT

Volkswagen Virtus facelift telah pun diperkenalkan di peringkat global di India, selepas empat tahun sedan ini didedahkan pada tahun 2017. Menggantikan model Vento dalam barisan tempatan, Virtus adalah setaraf dengan model Skoda Slavia dan ia dibangunkan dengan platform MQB A0 yang sama dibikin untuk India. Ia akan dijual di lebih 25 buah negara, menurut Autocar India.

Bagi aspek rekaannya, Virtus ini tidak lagi kelihatan seperti versi sedan untuk Polo, hasil olahan yang lebih segar untuk bahagian hadapannya. Malah bahagian bamparnya juga lebih menyerlah berbanding sebelum ini dan corong pengambilan udara bahagian bawah yang lebih lebar diserlahkan dengan elemen hitam berkilat dan krom.

Lampu utama LED juga diberikan sentuhan baharu, sementara kepingan tunggal bagi gril dihiasi bingkai krom, dan lampu belakang pula kini ditampilkan dengan grafik baharu. Ia disambungkan dengan bampar belakang dengan paip ekzos palsu dan elemen seperti diffuser.

Daripada sudut profilnya, Virtus memiliki banyak persamaan dengan Slavia, termasuk scuttles sisi yang meregang hingga ke belakang. Dimensi juga lebih kurang, di mana Virtus berukuran 4,561 mm panjang, 1,752 mm lebar, 1,507 mm tinggi dan jarak roda pula 2,651 mm. Ia ditawarkan dengan enam warna badan iaitu Wild Cherry Red, Candy White, Carbon Steel Grey, Curcuma Yellow, Reflex Silver dan Rising Blue Metallic.

Bahagian dalamnya juga hampir sama, walau bagaimana pun bentangan papan pemuka Virtus lebih besar berbanding model pre-facelift. Antara ciri yang diberikan perubahan termasuklah kepingan kemasan krom yang membahagikan bahagian atas dan bawah, disambungkan dengan panel sesentuh untuk sistem pendingin hawa automatik.

Lain-lain ciri yang ditampilkan termasuklah kluster instrumen digital lapan-inci, sistem infotainmen skrin sesentuh 10-inci, telematik, bumbung suria, sistem pencahayaan ambien, tempat duduk hadapan dengan aliran udara, dan pad pengecasan tanpa wayar. Untuk aspek keselamatan, ia diberikan enam beg udara, kawalan kestabilan elektronik, bantuan mendaki dan pemantauan tekanan tayar.

Dua enjin pengecas turbo diberikan, termasuklah 1.0 liter TSI tiga-silinder dengan hamburan kuasa 115 PS (113 hp), bagi varian standard Dynamic Line. Manakala bagi varian Performance Line, dengan lencana GT, yang diberikan enjin yang lebih padu iaitu 1.5 liter TSI empat-silinder yang mampu meledakkan sehingga 150 PS (148 hp). Kedua-dua penjana kuasa ini menyalurkan pacuan ke roda hadapan menerusi kotak gear manual enam-kelajuan, tetapi enjin yang berkapasiti kecil turut diberikan pilihan automatik enam-kelajuan, sementara versi 1.5 liter TSI juga ditawarkan dengan transmisi dwi-klac DSG tujuh-kelajuan.

Harganya akan diumumkan tidak lama lagi, dan Virtus ini bakal bersaing dengan model sedan premium lain di India termasuk City, Hyundai Verna, Maruti Suzuki Ciaz dan pastinya Slavia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required