Oxygen EV sulung KSJ Motors dari Iran, jarak 220 km

Oxygen EV sulung KSJ Motors dari Iran, jarak 220 km

Ini Oxygen, sebuah kereta kecil dikuasakan oleh bateri keluaran KSJ Motors (Khodro Sazan Jonoob) dari Iran. EV pertama negara itu pertama kali dipertontonkan minggu lalu di Shiraz, dalam sebuah majlis yang dihadiri pegawai kanan kerajaan dan pegawai industri.

Tidak banyak yang diketahui berkenaan kereta yang meminjam gaya daripada model Smart fortwo ini. Ia EV dengan dua tempat duduk, tetapi apa yang pasti, Oxygen akan dilancarkan bulan Mei nanti. Penggunaan tenaganya adalah kurang daripada 15 kWh bagi setiap 100 km dan jaraknya 220 km bagi setiap cas penuh, jelas CEO KSJ Motors, Siamak Hojjat.

Dia juga berkata, Oxygen akan menjadi EV dua-tempat duduk termurah di dunia dengan harga 2.7 bilion rial Iran. Jumlah berkenaan jika ditukar adalah bersamaan dengan US$10,500 (RM44,195) dengan kadar ketika ini. Jika ini benar, maka dakwaan Siamak tidak tepat.

In kerana beberapa model EV di China dijual pada harga lebih murah. Misalnya Wuling Hongguang Mini EV bermula dari 28,800 yuan (RM19,014), dan dengan dua-tempat duduk juga. Mini EV, dengan jarak 120-170 km, kurang daripada 3 meter panjang, adalah lebih murah di China.

Apa pun, KSJ Motors berkata syarikat itu akan menghasilkan 1,000 unit Oxygen dalam tempoh sembilan bulan bermula Mei 2022. Sasaran pengeluarannya adalah 10,000 unit setahun bermula Mac 2024. Siamak juga berkata KSJ Motors akan mendapatkan hanya 20% daripada bahagian yang diperlukan untuk pembinaan kereta ini daripada negara lain, sementara 80% lagi dari dalam negara sendiri.

Menurut agensi berita IRNA, Iranian Telecommunication Manufacturing Co (ITMC) menyumbang untuk membangunkan Oxygen dan syarikat itu akan akan mempunyai kepentingan dalam fasa komersialisasi EV berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required