Tesla Model Y kini dijual pada harga bermula RM346k

Tesla Model Y kini dijual pada harga bermula RM346k

Ini ada perkembangan terbaru berkenaan harga Tesla Model Y di Malaysia. SUV elektrik tersebut, yang merupakan antara model Tesla yang dibawa masuk oleh Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (PEKEMA), kini dijual pada harga permulaan lebih murah hasil daripada laluan import dan kiraan yang baru.

TERKINI: Nampaknya risalah jualan yang dihantar sebelum ini oleh PEKEMA sebenarnya bukanlah yang terbaru, dengan harga yang telah dirujuk semula. Persatuan itu baru sahaja menghantar senarai harga sebenar yang telah dikemas kini, dan ia menyaksikan harga untuk semua Model Y diselaraskan semula. Versi Standard Range AWD yang sebelum ini dilaporkan dijual pada harga RM329,800 sekarang berharga RM345,800. Tengok juga senarai harga yang telah dikemas kini di bawah.

Dalam risalah jualan yang dikeluarkan untuk tahun ini, Model Y kini dijual pada harga bermula RM345,800 (tidak termasuk SST), dan dibawa masuk daripada Hong Kong. Disember tahun lepas, harga bagi Model Y versi pacuan semua roda diletakkan pada RM417,528, sekaligus menjadikan harga model permulaan baru ini berkurangan sehingga RM73k.

Sebab utama perbezaan harga ini adalah model yang dibawa dari Hong Kong (seperti dalam gambar) ini adalah versi Standard Range pacuan roda belakang (RWD), di mana ia cuma mampu memberikan jarak gerak 455 km (WLTP) berbanding 542 km yang mampu disediakan oleh versi Long Range AWD. Catatan prestasi bagi versi asas ini adalah 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat dan laju maksimum 217 km/j.

Tesla Model Y kini dijual pada harga bermula RM346k

Spesifikasi sistem infotainmennya juga mempunyai beza, atau lebih spesifik lagi pada bahagian perisiannya – Model Y dari Hong Kong mengikut peraturan lebih ketat yang dikenakan oleh China untuk aplikasi tertentu, yang membawa makna ada antara aplikasi pada skrin tersebut tidak boleh diakses.

Meskipun Model Y sebenarnya disediakan dalam tetapan tujuh dan lima tempat duduk, unit RWD dari Hong Kong ini cuma adalah versi lima tempat duduk – satu-satunya tetapan tempat duduk yang disediakan di negara itu. Model yang ditunjukkan di dalam gambar ini sekarang sedang dipamerkan di Vision Motorsports yang terletak di Kampung Sungai Kayu Ara, Petaling Jaya.

Dengan pengenalan versi Standard Range RWD ini, bermakna sekarang PEKEMA menawarkan lima versi Model Y, iaitu:

Model Y Standard Range RWD (HK) – dari RM345,800
Model Y Long Range AWD (HK) – dari RM423,800
Model Y Long Range AWD (UK) – dari RM418,800
Model Y Performance AWD (HK) – dari RM486,900
Model Y Performance AWD (UK) – dari RM481,900

Putih adalah warna standard yang disediakan tanpa sebarang tambahan bayaran, sementara warna hitam, perak dan biru gelap pula dijual dengan tambahan RM6,000 sementara warna merah pula memerlukan tambahan RM12,600. Anda juga disediakan dengan pilihan rim 20 inci pada harga RM12,600.

Sama seperti model Tesla lain yang dibawa masuk oleh PEKEMA, Model Y ini datang sekali dengan jaminan antarabangsa oleh Tesla, yang termasuk empat tahun untuk kenderaan itu sendiri dan lapan tahun untuk bateri atau motor elektriknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required