CEO Proton, Dr. Li kini ketuai sendiri mesyuarat untuk tangani masalah stok alat ganti, lepas jualan Proton

CEO Proton, Dr. Li kini ketuai sendiri mesyuarat untuk tangani masalah stok alat ganti, lepas jualan Proton

Dengan tumpuan terhadap jualan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutama selepas pengenalan SUV X70 dan juga X50, Proton sememangnya telah menunjukkan pertumbuhan positif seperti yang dapat dilihat dalam pasaran tempatan setakat ini.

Namun, itu bukanlah tanpa masalah lain — bahagian lepas jualan syarikat itu juga menerima kesan; kekurangan alat ganti yang berlanjutan telah membuatkan ramai pelanggan mengeluh. Dan, perkara ini tidak pula ingin disorok oleh Proton dan mengakui bahawa memang benar hal ini berlaku serta langkah-langkah untuk menyelesaikannya sedang dijalankan.

Proton mengakui bahawa ini adalah masalah serius yang perlu ditangani dengan segera dan bijak dan sekiranya diabaikan, turut akan memberi kesan kepada peningkatan jualan yang sedang syarikat itu nikmati. Reputasi yang terbina juga dikhuatiri bakal tercalar.

Kesungguhan ini disuarakan oleh Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah dalam satu wawancara dengan paultan.org yang diadakan minggu lalu berkaitan masalah lepas jualan yang sedang dihadapi syarikat itu ketika ini. Bukan lagi rahsia bahawa jualan kenderaan menjadi fokus utama Proton, namun kini CEO Li Chunrong telah mengalihkan perhatiannya kepada permasalahan lepas jualan berkenaan dan bertindak mengetuai sendiri “war room” untuk mengatasi masalah ini.

CEO Proton, Dr. Li kini ketuai sendiri mesyuarat untuk tangani masalah stok alat ganti, lepas jualan Proton

“Kami serius untuk mencari punca masalah dan apa yang membuatkan pelanggan tidak gembira dengan aspek lepas jualan dan apa yang membuatkan pelanggan lambat mendapat alat ganti mereka,” ujar Roslan, yang juga menjawat jawatan selaku ketua Proton Edar.

“Kami memandang serius, bukan hanya dalam hal operasi, tetapi termasuk juga diri saya sendiri dan juga Dr. Li. Sebenarnya, Dr. Li sendiri mempengerusikan mesyuarat mingguan, apa yang kami panggil ‘war room’. Dalam seminggu kami luangkan minimum lima jam hanya untuk membincangkan masalah lepas jualan ini. Minggu lalu, kami luangkan hampir 10 jam membincangkan tentang itu,” ujarnya.

Mesyuarat mingguan ini telah berlangsung sejak 17 Januari lalu. “Ia tidak hanya melibatkan aspek lepas jualan semata-mata, tetapi juga aspek lain seperti perolehan, kualiti dan pengilangan, bukan hanya hal di bawah kendalian Proton Edar. Ini untuk memastikan vendor dapat menyerahkan alat ganti, dan alat ganti dari Geely tiba pada waktunya,” jelas Roslan.

CEO Proton, Dr. Li kini ketuai sendiri mesyuarat untuk tangani masalah stok alat ganti, lepas jualan Proton

Ini memakan banyak masa hanya untuk menyelesaikan setiap satu masalah. Apa yang berlaku dalam ‘war room’? Roslan berkata untuk menyelesaikan masalah memang menelan masa. Ini bermaksud, untuk menguruskan rungutan yang diterima dan apa yang mereka baca di media sosial. Selebihnya, Proton memetakan rancangan jangka panjang untuk memastikan kekurangan bekalan alat ganti ini dapat diselesaikan.

“Sebagai contoh, kami mensasarkan untuk mempunyai stok mencukupi menjelang hujung Jun nanti. Apa yang kami sifatkan sebagai stok mencukupi adalah stok tersedia untuk tempoh tiga bulan pada pengedar, stok tiga bulan untuk gudang kami dan stok beberapa bulan di vendor kami,” jelasnya.

Awal bulan ini, Proton secara rasminya mengumumkan syarikat itu telah melaksanakan keperluan mandatori yang mana semua pengedar diwajibkan untuk menyimpan bekalan stok tiga bulan bagi 22 alat ganti utama. Langkah pertama ini turut dilanjutkan kepada pusat alat ganti sentral Proton. Dengan semua ini diperkenalkan, ia akan membantu memendekkan tempoh menunggu pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required