Masalah alat ganti Proton tidak seteruk digambarkan, namun langkah penyelesaian serius sudah digerakkan

Masalah alat ganti Proton tidak seteruk digambarkan, namun langkah penyelesaian serius sudah digerakkan

Sekiranya jualan kenderaan bertambah oleh mana-mana pengeluar, maka persiapan yang sama juga perlu dilakukan terhadap ketersediaan alat ganti dan juga servis lepas jualan. Dan, Proton menjadi satu contoh jelas ketika ini, kerana dengan jualan yang semakin meningkat, syarikat itu mengalami situasi kekurangan alat ganti untuk pelanggan — baik bagi keperluan servis berjadual dan juga baik pulih kemalangan. Ini membuatkan pelanggan tidak berpuas hati.

Walaupun Proton mengakui masalah itu memang berlaku dan perlukan penyelesaian, syarikat itu tidak terlalu terganggu dengan jumlah aduan kerana memang sudah ada langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi masalah itu. “Dari tanggapan yang dapat dilihat di media sosial, masalah ini nampak macam terlalu teruk sehingga ada yang merasakan ia menghindari pelanggan daripada membeli kereta Proton. Tetapi bagi kami, keadaan sebenarnya tidaklah terlalu buruk,” jelas Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah.

“Jika anda bandingkan jumlah jualan kami dengan jumlah aduan yang diterima, kita boleh kira jumlah ini di media sosial,” ujarnya dalam wawancara minggu lalu. Tambah beliau, walaupun ada yang membuat bising tentang perkara itu, majoriti pelanggan lebih ramai yang gembira dengan pengalaman bersama jenama ini, tetapi memilih untuk diam.

Masalah alat ganti Proton tidak seteruk digambarkan, namun langkah penyelesaian serius sudah digerakkan

????????????????????????????????????

Bagaimanapun, Proton tidak mengambil mudah masalah ini. “Walaupun saya katakan ia tidak terlalu teruk, kami pandang serius untuk mencari punca masalahnya, apa yang membuatkan pelanggan tidak berpuas hati, dan apa yang membuatkan pelanggan tidak mendapat alat ganti yang diperlukan tepat pada masanya, atau kenapa kereta pelanggan tidak dibaik pulih dengan sebaiknya,” ujar Roslan.

Syarikat itu telah mengambil pelbagai langkah untuk membetulkan keadaan, dengan yang terbaru adalah membincangkannya dalam mesyuarat mingguan — dan dipengerusikan oleh CEO Proton, Dr. Li Chunrong sendiri — untuk mengetahui perkembangan lepas jualan dan bagaimana cara untuk mengatasi masalah kekurangan alat ganti. Ini termasuklah untuk memastikan vendor dapat menyerahkan alat ganti yang terbabit, dan alat ganti dari Geely pula tiba tepat pada masanya.

Awal bulan ini, Proton secara rasminya mengumumkan syarikat itu telah melaksanakan keperluan mandatori yang mana semua pengedar diwajibkan untuk menyimpan bekalan stok tiga bulan bagi 22 alat ganti utama. Langkah pertama ini turut dilanjutkan kepada pusat alat ganti sentral Proton. Dengan semua ini diperkenalkan, ia akan membantu memendekkan tempoh menunggu pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required