Proton Saga catat jualan 6,422 unit untuk Mac 2022, tertinggi bagi tempoh sembilan tahun sejak 2013

Proton Saga catat jualan 6,422 unit untuk Mac 2022, tertinggi bagi tempoh sembilan tahun sejak 2013

Proton hari ini mengumumkan jumlah jualan kenderaannya bagi bulan Mac, yang menyaksikan 13,028 unit terjual (domestik dan eksport), naik 41.2% berbanding bulan Februari. Walaupun jualan untuk suku pertama tahun ini menurun 13% berbanding tempoh sama pada 2021, Proton tetap ada berita positif untuk dikongsi.

Yang dimaksudkan ialah berkaitan Proton Saga facelift. Sedan yang menjadi model paling laris tahun lalu (dengan 42,267 unit) terus menjadi pelopor untuk jenama ini. Bagi bulan Mac sahaja, sebanyak 6,422 unit telah terjual dan itu menjadi jumlah tertinggi yang pernah dicapai oleh Saga dalam tempoh sembilan tahun terakhir. Kali terakhir angkanya lebih tinggi adalah pada November 2013, melalui Saga SV yang dijual ketika itu.

Syarikat itu juga mendakwa dengan angka jualan Mac berkenaan, Saga menjadi pendahulu bagi segmen A di Malaysia secara keseluruhannya. Jumlah jualan keseluruhan Saga bagi suku pertama tahun ini adalah sebanyak 9.449 unit.

Pada Disember 2021, Proton mendedahkan jualan keseluruhan bagi Saga facelift telah melangkaui angka 100,000 unit, kurang daripada 30 bulan sejak dilancarkan pada Ogos 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required