BMW 3 Series facelift 2022 – gambar sedan elektrik i3 di China beri petunjuk perubahan yang akan diberi

BMW 3 Series facelift 2022 – gambar sedan elektrik i3 di China beri petunjuk perubahan yang akan diberi

Di China, BMW telah melancarkan i3 serba baru, yang merupakan versi elektrik penuh bagi 3 Series G20 yang berada dalam pasaran sekarang. Menariknya tentang kereta ini, selain penggeraknya, ia juga menjadi petunjuk awal kepada perubahan yang akan diberi kepada 3 Series G20 nanti kerana rekaan dalam dan luarnya melibatkan banyak beza.

Paling utama adalah lampu hadapan yang kini lebih nipis dan mempunyai DRL berbentuk C, sementara bahagian bawah lampu itu pula kini bergaris lurus sahaja dan tidak mempunyai lekuk seperti sekarang. Gril juga mempunyai bentuk lain yang lebih berpetak dan tegak, tetapi masih tidak menjadi lebih besar.

Perubahan pada bampar melibatkan garis-garis yang lebih licin serta bukaan udara tepi yang lebih ringkas, manakala di tepi pula terdapat tambahan sirip udara Air Breather. Bampar belakang juga kini mempunyai lekuk yang berbeza, dan sudah tentu pada i3 yang merupakan kereta elektrik, ia tidak mempunyai muncung ekzos.

Masuk ke dalam, perkara pertama yang dapat diilhat adalah skrin besar di tengah yang bersambung dengan panel instrumen, serta menggunakan BMW Operating System 8 seperti i4. Malahan sebenarnya, keseluruhan papan pemuka ini nampak sama seperti sedan elektrik BMW yang lain, termasuklah panel bawah corong pendingin hawa serta butang kawalan media.

Ada beberapa butang yang sudah tiada pada papan pemuka i3 baru ini, termasuk skrin kecil untuk paparan sistem pendingin hawa di antara dua corong di tengah, dan fungsinya dimasukkan terus ke dalam skrin sesentuh. Bahagian lain seperti konsol tengah serta stereng masih lagi sama seperti G20 sekarang.

BMW mungkin boleh menjadikan panel skrin lebar ini hanya eksklusif untuk model i3, bagi membezakannya dengan 3 Series biasa (seperti yang dilakukan pada 4 Series Gran Coupe dan i4), tetapi perubahan lain pada papan pemuka mungkin akan dibawa kepada 3 Series facelift nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required