Kia EV6 GT 2022 – perincian didedah, 585 PS, 740 Nm

Kia EV6 GT 2022 – perincian didedah, 585 PS, 740 Nm

Kia telah mendedahkan lebih lagi perincian berkenaan crossover elektrik prestasi tinggi mereka, iaitu EV6. Ia diberitahu boleh menghasilkan kuasa 585 PS, 740 Nm tork, pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat dan laju maksimum 260 km/j.

Mengikut perancangan, EV6 GT akan mula dijual kepada pasaran hujung tahun ini dan bakal menjadi model paling berkuasa pernah dihasilkan oleh Kia. Penyumbang utama kepada prestasi ini adalah dua motor elektrik dengan unit 217 PS memacu roda hadapan dan 367 PS untuk roda belakang.

Dibina atas platform E-GMP, kereta ini menggunakan tetapan elektrikal 800 volt yang boleh menerima pengecasan pantas DC sehingga 350 kW, sekaligus membolehkan bateri dicas dari 10% ke 80% dalam masa sepantas 18 minit. Bateri yang digunakan berkapasiti 77.4 kWh dan mampu memberikan jarak gerak sehingga 420 km.

Pada EV6 GT ini terdapat butang mod pemanduan GT khas yang dapat mengawal pacuan motor, brek, stereng, suspensi serta LSD elektronik dan kawalan stabiliti untuk memberikan prestasi yang lebih tinggi. Apabila diperlukan, LSD elektronik itu boleh menyampaikan kuasa secara berasingan kepada semua roda.

Dalam memastikan kereta ini dapat memberikan kepuasan memandu, Kia juga telah menambah control arm di bahagian suspensi hadapan, serta melakukan talaan khas pada stereng dan penyerap adaptif; fokusnya adalah untuk memberi keseimbangan antara prestasi serta keselesaan pada kelajuan tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required