Pengusaha stesen minyak biar kereta asing isi RON95 bakal digantung lesen bisnes hingga siasatan selesai

Pengusaha stesen minyak biar kereta asing isi RON95 bakal digantung lesen bisnes hingga siasatan selesai

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDHEP) menegaskan pengusaha stesen minyak yang membiarkan pemilik kenderaan termasuk motosikal dengan nombor pendaftaran asing mengisi petrol RON 95 berdepan tindakan digantung lesen perniagaan sehingga kes selesai disiasat.

Menurut menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, dalam mesyuarat antara kementeriannya dengan Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia baru-baru ini, pihak persatuan menyatakan sokongan dan komitmen untuk memastikan stesen minyak di Malaysia mematuhi perundangan berkaitan larangan penjualan RON 95, laporan Berita Harian.

Sehubungan itu, katanya, seramai 2,000 penguat kuasa digerakkan bagi memastikan semua kenderaan berpendaftaran asing untuk tidak mengisi petrol RON95 di stesen minyak di seluruh negara.

“Penguat kuasa ini akan digerakkan untuk melaksanakan pemeriksaan dan mempertingkatkan aktiviti penguatkuasaan di seluruh negara terhadap mana-mana individu dan pengusaha stesen minyak yang cuba melanggar perundangan berkaitan. Bagi menambahkan keberkesanan penguatkuasaan ini, pegawai penguat kuasa akan mengambil pendekatan Ops Samar dengan memakai pakaian preman dalam melaksanakan penguatkuasaan ini,”katanya.

Pengusaha stesen minyak biar kereta asing isi RON95 bakal digantung lesen bisnes hingga siasatan selesai

Tambah beliau, pemilik kenderaan pendaftaran asing ini hanya boleh mengisi RON97 di stesen minyak di seluruh negara. Sekiranya didapati individu atau pengusaha stesen minyak itu melakukan kesalahan berkenaan, mereka boleh diambil tindakan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 (Akta 122).

“Jika disabitkan kesalahan boleh didenda tidak lebih RM1 juta manakala bagi kesalahan berikutnya tidak melebihi RM3 juta bagi orang perseorangan atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi syarikat sekiranya sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2 juta manakala bagi kesalahan berikutnya tidak melebihi RM5 juta. KPDNHEP juga akan mengambil tindakan tegas dengan menggantung sementara lesen pengusaha stesen minyak yang terlibat sehingga siasatan selesai dijalankan.

“KPDNHEP memberi amaran keras kepada semua orang dan pengusaha stesen minyak bahawa kementerian tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak. Tindakan tegas akan diambil termasuk mendakwa mereka di mahkamah berdasarkan peruntukan undang-undang di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required