Hyundai Palisade facelift 2023 diperkenal – rupa lebih garang, kelengkapan ditambah, enjin masih V6 3.8L

Hyundai Palisade facelift 2023 diperkenal – rupa lebih garang, kelengkapan ditambah, enjin masih V6 3.8L

Hyundai Palisade facelift 2023 akhirnya didedahkan sewaktu New York International Auto Show, dan ia membawa bukan setakat perubahan gaya, tetapi juga senarai kelengkapan yang ditambah. SUV besar dengan tiga baris tempat duduk ini muncul di pasaran buat kali pertama pada tahun 2018 dan di Malaysia, model sebelum facelift baru sahaja dilancarkan Disember tahun lalu.

Perubahan paling ketara adalah di bahagian hadapan, bermula dengan gril lebih lebar yang mempunyai kemasan krom bersambung sehingga ke lampu, serta kemasan dalam sama bentuk seperti lampu. Bahagian bawah bampar juga adalah baru, sementara lampu DRL pula diletakkan paling hujung pada bampar, dengan bentuk tegak dan lebih tebal.

Pada bahagian belakang, lampunya masih lagi kelihatan sama, tetapi bahagian bawah bampar diubah sedikit menjadi lebih berpetak dan mempunyai pemantul cahaya yang panjang. Bergantung kepada varian, SUV ini turut boleh dipasang dengan rim 20 inci baru.

Pada bahagian dalam, Hyundai memberikan Palisade baru ini corong pendingin hawa nipis, yang bersambung hampir sepanjang papan pemuka serta roda stereng baru. Panel instrumen digital 12.3 inci kini menggunakan latar belakang warna putih manakala skrin sesentuh di tengah pula dibesarkan sedikit menjadi 12 inci.

Kemudiannya pada konsol tengah, semua butang dijadikan warna hitam dan tempat duduk pemandu dinaik taraf dengan unit Ergo Motion yang dikatakan lebih selesa. Buat pertama kalinya bagi Hyundai, mereka juga telah memasang fungsi pemanas pada tempat duduk barus ketiga.

Tempat duduk baris kedua kini mendapat penyandar kepala yang mempunyai sokongan di tepi, liang udara serta peletak tangan yang tingginya boleh dilaras. Soket pengecas USB-A sebelum ini telah diganti dengan USB-C untuk mendapatkan pengecasan lebih pantas, sementara pengecas tanpa wayar pula kini boleh mengeluarkan 15 watt berbanding 5 watt sebelum ini.

Hyundai Palisade facelift 2023 diperkenal – rupa lebih garang, kelengkapan ditambah, enjin masih V6 3.8L

Melihat kepada kelengkapan, Palisade menjadi model Hyundai pertama di Amerika Syarikat yang ditawarkan dengan cermin pandang belakang digital serta kemampuan Wi-Fi hotspot. SUV ini juga boleh digunakan dengan Digital Key 2, yang membenarkan pemilik membuka dan mengunci kenderaan mereka menggunakan telefon tertentu.

Sistem telematiks Bluelink turut dipasang pada SUV ini, dan ia bukan setakat membenarkan pemilik memeriksa status kenderaan mereka, tetapi juga boleh memberikan amaran sekiranya terdapat pergerakan kanak-kanak atau haiwan yang tertinggal di tempat duduk belakang.

Model tahun 2023 ini diperkenalkan dengan varian XRT baru, yang datang dengan rim 20 inci warna gelap, penampilan lebih sporty dengan elemen skid plate di hadapan dan kemasan bawah pintu, gril hadapan dan rel bumbung gelap, bumbung suria boleh buka serta balutan kulit warna hitam.

Pada bahagian keselamatan, beg udara tepi di belakang kini diberikan secara standard dan dipadankan bersama pelbagai lagi sistem aktif seperti Forward Collision-Avoidance Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Safe Exit Assist, Driver Attention Warning, High Beam Assist, Smart Cruise Control, Lane Following Assist, Highway Driving Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Reverse Parking Collision-Avoidance Assist dan Remote Smart Parking Assist.

Bahagian enjin tidak diubah, dan Palisade facelift ini terus dipacu oleh enjin petrol V6 3.8 liter bersama transmisi automatik lapan kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 291 hp pada 6,000 rpm dan 355 Nm tork pada 5,000 rpm. Pemilik boleh memilih sistem pacuan dua roda ataupun HTRAC empat roda bagi Palisade.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required