KTMB perkenalkan Ekpres Khas Keluarga Malaysia, sediakan tren ETS tambahan sempena Aidilfitri ini

KTMB perkenalkan Ekpres Khas Keluarga Malaysia, sediakan tren ETS tambahan sempena Aidilfitri ini

Sempena dengan sambutan Aidilfitri yang bakal disambut awal bulan hadapan, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal memperkenalkan satu perkhidmatan tren khas bagi laluan Pantai Timur dikenali sebagai Ekspres Khas Keluarga Malaysia itu akan membuat perjalanan pada 29 April ini bermula dari Stesen KL Sentral ke Stesen Tumpat dan sebaliknya.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif KTMB, Mohd Rani Hisham Samsudin, ia merupakan inisiatif Kementerian Pengangkutan Malaysia dan KTMB dengan membawa slogan ‘Maghi Kelek Kampung’ sebagai salah satu pengangkutan alternatif untuk mereka yang akan pulang berhari raya dengan selamat, selesa serta tambang berpatutan.

Katanya, sebanyak 516 tiket ditawarkan untuk tren khas ini dan tren pertama akan berlepas pada 29 April, jam 11 malam dari Stesen KL Sentral dan akan berhenti di 17 stesen seperti Bandar Tasik Selatan, Kajang, Nilai, Seremban, Pulau Sebang, Mentakab, Jerantut, Gua Musang, Pasir Mas dan Tumpat.

“Tren ini dijangka akan tiba di Stesen Tumpat pada 30 April, jam 3.55 petang, manakala perjalanan balik dari Stesen Tumpat adalah pada 7 Mei, jam 10 malam dan akan tiba di Stesen KL Sentral pada 8 Mei, jam 3.04 petang.

“Malahan tren khas ini bakal dilengkapi dengan koc katil, koc tempat duduk premier dan superior, koc buffet dan koc chillax untuk aktiviti solat dan moreh beramai-ramai. Tiket akan dijual pada 15 April dengan harga bermula RM55 sehingga RM83 bagi perjalanan sehala, cenderahati juga akan diberikan kepada penumpang yang membuat perjalanan dengan tren khas ini,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Jadual perjalanan tren Ekspres Khas Keluarga Malaysia

Sebelum ini, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, perkhidmatan tren khas ini diwujudkan sebagai mengurangkan kesesakan jalan raya yang diramal berlaku pada sambutan Aidilfitri tahun ini.

“Secara lazimnya, setiap kali musim perayaan terutamanya Aidilfitri, kesesakan jalan raya bakal dihadapi warga Pantai Timur dan pada tahun ini, kita jangkakan pertambahan trafik drastik kerana sudah dua tahun tidak pulang beraya. Oleh itu, dengan adanya perkhidmatan ini ia dapat mengurangkan kesesakan dan memberi jaminan keselesaan serta keselamatan kepada Keluarga Malaysia,” katanya.

Mengenai tren ETS tambahan, Mohd Rani Hisham berkata sebanyak 4,368 tiket disediakan untuk perkhidmatan itu membabitkan perjalanan KL Sentral-Padang Besar dan sebaliknya pada 29 April hingga 2 Mei dan 6 Mei hingga 8 Mei.

“Perkhidmatan tambahan ini berikutan status jualan tiket pada tarikh berkenaan sudah habis dijual. Jualan tiket bagi tren tambahan ini akan mula dijual pada 15 April ini dan pengguna disarankan membuat pembelian tiket melalui aplikasi KTMB Mobile (KITS) atau menerusi laman sesawang KTMB,” katanya.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, orang ramai boleh menghubungi Pusat Panggilan KTMB di talian 03-22671200 atau melayari saluran media baharu KTMB.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required