ANIH Berhad, pemegang konsesi untuk Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur 1 (LPT1) telah mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan bagi pengguna lebuhrayanya. Ia adalah bagi tempoh perjalanan antara 30 April hingga 8 Mei 2022.

Bagi perjalanan dalam tempoh 30 April-2 Mei, pengguna yang datang dari arah Kuala Lumpur dan Selangor yang memasuki lebuhraya berkenaan dari Plaza Tol Gombak dan ingin ke Pahang, Terengganu dan Kelantan, memiliki beberapa pilihan waktu untuk bergerak.

Bagi yang ingin ke Pahang, anda boleh bergerak antara jam 10 pagi-2 petang atau 8 malam-11 malam. Untuk pengguna yang ingin ke Terengganu dan Kelantan pula, boleh bergerak antara jam 6 pagi-10 pagi atau 5 petang-10 malam. Manakala waktu perjalanan bebas pula dari jam 12 tengah malam-6 pagi.

Untuk yang mahu bergerak pulang ke Kuala Lumpur/Selangor pada 7-8 Mei 2022, juga diberikan beberapa pilihan waktu untuk memulakan perjalanan. Bagi yang datang dari Pahang, disarankan untuk memulakan perjalanan antara 6 pagi-10 pagi atau 7 malam-10 malam. Manakala yang datang dari Terengganu dan mula memasuki lebuhraya dari Plaza Tol Jabor, boleh memulakan perjalanan antara jam 8 pagi-11 pagi atau 8 malam-10 malam.

Manakala yang datang dari Kelantan, boleh memulakan perjalanan antara jam 6 petang-8 malam atau 10 malam-12 tengahmalam. Dan waktu perjalanan bebas pula dari jam 12 tengah malam-6 pagi.

Dalam masa yang sama, pengguna lebuh raya dinasihati untuk memastikan baki kad dan e-Wallet Touch ‘n Go adalah mencukupi. Selain itu, pengguna juga diingatkan untuk mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan bagi membendung penularan wabak COVID-19, khususnya di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) serta Hentian Sebelah.