Wuling Mini EV dikesan di Malaysia – kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS, akan dilancarkan di sini?

Wuling Mini EV dikesan di Malaysia – kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS, akan dilancarkan di sini?

Kereta elektrik antara yang paling mampu milik dan paling laris di China, Wuling Hongguang Mini EV baru-baru ini telah dilihat di Malaysia. Imej yang anda lihat ini dirakam oleh Zulfadzli Mustafar, salah seorang ahli Malaysian Electric Vehicle Owners Club (MyEVOC) yang terserempak dengan kereta tersebut yang dibawa oleh sebuah trak pengangkut.

Mini EV merupakan kereta elektrik yang dibangunkan dengan kerjasama antara SAIC Motor, General Motors dan Liuzhou Wuling Motors, diperkenalkan buat pertama kali di China pada Julai 2020. Ia juga telah dipamerkan di Indonesia, dan dijangka akan dijual di republik tersebut pada tahun ini.

Dari segi saiz, kereta elektrik kompak ini dihasilkan dengan dimensi 2,917 mm panjang, 1,493 mm lebar, 1,621 tinggi dan jarak roda 1,940 mm. Sebagai perbandingan, ia adalah 728 mm lebih pendek, 127 mm kurang lebar dan jarak roda 515 mm lebih dekat berbanding Perodua Axia.

Kereta ini digerakkan dengan motor elektrik berkuasa 27 PS (27 hp atau 20 kW) dan tork 85 Nm, bagi membolehkan ia mencapai kelajuan maksima 100 km/j. Manakala untuk bateri, dua pilihan bateri lithium-ion ditawarkan; 9.3-kWj memberikan jarak gerak sejauh 120 km dan juga 13.9 kWj membolehkan ia bergerak sejauh 170 km dengan sekali cas penuh.

Menrusi imej ini, unit yang dibawa tersebut adalah Mini EV Macaron Edition, berdasarkan lencana yang kelihatan pada tiang-C kereta berkenaan. Buat masa sekarang, pihak yang mungkin akan menjual kereta ini di Malaysia adalah Tan Chong Motor Holding (TCMH), namun masih belum ada petunjuk jelas bila ia akan dilancarkan. Unit yang dibawa ini berkemungkinan adalah untuk tujuan penilaian.

Pada 2019, TCMH mengumumkan di Bursa bahawa mereka telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) untuk meneroka kerjasama dalam memasang, menjual, mengimport dan mengedar kenderaan di Vietnam.

Wuling Mini EV dikesan di Malaysia – kereta elektrik kompak berkuasa 27 PS, akan dilancarkan di sini?

Dalam pemfailan Bursa berikutnya bertarikh 20 November 2019, syarikat itu berkata ia sedang mengkaji potensi dan kebolehlaksanaan untuk memperkenalkan kenderaan komersial SGMW di Asia Tenggara, dengan pasaran awal untuk diteroka adalah seperti Vietnam, Myanmar, Kemboja dan Laos.

Pemfailan seterusnya dibuat untuk mengumumkan pengembangan terhadap MoU tersebut, dengan tarikh terbaharu pada 25 Mac 2021, mendedahkan bahawa TC Motor Vietnam (TCMV), anak syarikat milik penuh tidak langsung TCMH, telah dicalonkan oleh TC Manufacturing (Labuan) Pte Ltd untuk menjalin hubungan eksport dengan SGMW. Ia membolehkan TCMV menjadi pengimport dan pengedar tunggal dan eksklusif SGMW bagi kenderaan dan bahagian trak pikap N111P dan N300P serta van kargo N300L di Vietnam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • bakarG on Jan 26, 2023 at 10:57 pm

    Bila kete ni jual di Malaysia… Sudah hampir 10 bulan berita ni.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required