R&R dan hentian sebelah sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan dibuka 24 jam — tandas, tangki air tambahan

R&R dan hentian sebelah sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan dibuka 24 jam — tandas, tangki air tambahan

Lepas dua tahun tak boleh balik beraya, tahun ini pihak PLUS menjangkakan sejumlah dua juta kenderaan akan berada di laluan berkenaan sepanjang tempoh perjalanan Hari Raya Aidilfitri ini. Untuk itu, kesesakan adalah dijangka, dan perancangan serta persiapan tambahan perlu dibuat.

PLUS mengumumkan yang pusat R&R dan hentian sebelah akan dibuka 24 jam sepanjang tempoh puncak perjalanan sempena Raya nanti. “Dua tahun orang ramai tidak dapat balik ke kampung, kali ini rakan niaga kami di semua R&R dan hentian sebelah akan beroperasi seperti biasa untuk menyediakan yang terbaik kepada semua pengguna lebuhraya,” jelas COO PLUS, Datuk Zakaria Ahmad Zabidi.

“Dengan ratusan cawangan F&B dan kiosk, surau serta tandas awam dibuka 24 jam, pengguna tidak perlu risau dan boleh meneruskan perjalanan dengan selesa di sepanjang Lebuhraya PLUS,” ujar dalam satu kenyataan. Petugas RELA juga akan berada di kawasan rehat untuk mengawal aliran trafik, serta tandas mudah alih dan tangki air juga akan ditambah.

Dan, jangan terkejut sekiranya ada kawasan rehat yang ditutup sementara, bertujuan untuk mengelakkan terlalu ramai pengguna di situ dalam satu-satu masa. Sekiranya adan berdepan situasi ini, teruskan perjalanan ke kawasan rehat berikutnya. Ambil maklum, juga ada tandas dan surau di semua plaza tol susur keluar lebuhraya.

R&R dan hentian sebelah sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan dibuka 24 jam — tandas, tangki air tambahan

“Sekiranya terlalu ramai orang dan aliran trafik terganggu, sebahagian kawasan rehat akan ditutup sementara untuk meredakan situasi berkenaan dan akan segera dibuka semula selepas keadaan reda,” jelas Zakaria.

Tidak lupa juga 109 stesen minyak di sepanjang Lebuhraya PLUS berkenaan turut menyediakan F&B, tandas dan surau. Akan ada juga kopi percuma diberikan di kawasan rehat terpilih. Kepada yang memandu, ingat untuk berhenti rehat sekiranya perlu, demi keselamatan semua.

Selain itu, PLUS juga akan menempatkan 1,500 pembantu khidmat pelanggan di 1,100 lorong lebuhraya ini untuk membantu masalah pembayaran. Syarikat itu juga akan menggerakkan “HQ Reserve Team” di lokasi strategik dan menggunakan khidmat pegawai RELA untuk membantu aliran trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required