Diumumkan secara rasmi minggu lalu, Proton Saga 2022 (MC2, atau Minor Change 2), teaser kini telah ditunjuk pula di saluran media sosial, merancakkan lagi situasi menuju pelancaran rasminya 12 Mei ini, 9.45am.

Imej terbaru ini menunjukkan rim 15-inci baru pada varian Premium dan Premium S terkini, yang datang dalam penyudah dua-tona dengan empat daripada jejarinya dalam warna perak. Turut kelihatan agak jelas adalah bodykit untuk varian paling tinggi — dalam warna badan untuk versi akhir ini, berbanding warna hitam pada unit prototaip yang dilihat sebelumnya.

Disertakan dalam hantaran terbaru itu adalah pautan untuk pendaftaran minat, yang juga menunjukkan gambar lain — bahagian depannya. Walaupun jelas wajah Saga seperti yang kita kenal, gril Infinite Weave yang ada bagaimanapun mengenakan lencana bulat Proton yang baru, yang pertama kali ditampilkan tahun lalu pada Iriz dan Persona facelift.

Jalur Ethereal Bow pada gril juga diberi penyudah merah berbanding krom, sama seperti pada X50. Bagaimanapun, tiada lampu utama LED kerana Saga akan kekal menggunakan lampu halogen seperti yang terlihat dalam gambar. Cermin sisi serta ruang nombor plat hitam juga dijangka akan ada pada model ini.

Spyshot terbaru Saga ini juga menunjukkan rekaan konsol tengahnya yang baru dengan perincian merah pada MC2 lebih meluas digunakan, misalnya di bahagian tengah corong pendingin hawa juga. Jalur krom kecil yang memisahkan butang stereng juga dalam warna merah. Corong pendingin di sisi tidak kelihatan, tetapi kemungkinan besar ia juga dalam warna merah untuk nampak sekata.

Stereng tiga jejari dalam gaya yang sama dengan Exora juga diberi rekaan baru bagi lencana beg udaranya, sama seperti Iriz dan Persona. Gelung pada kluster instrumen pula kini dalam warna merah berbanding perak sebelum ini.

Selain itu, seperti ada OS baru untuk sistem infotainmen Saga ini, jika dilihat pada paparan utama skrinnya, yang ada banyak ikon dan warna. Kelihatannya juga tanda amaran “periksa barangan anda” ketika enjin dimatikan, sama seperti yang Perodua perkenalkan pada keretanya — untuk memastikan anda tidak tertinggal barangan atau bayi di belakang. Tiada perubahan dijangkakan untuk aspek mekanikal.