JPJ Melaka kesan 7,564 kesalahan pandu lebih had laju menerusi kamera AWAS sepanjang Op HRA 2022

JPJ Melaka kesan 7,564 kesalahan pandu lebih had laju menerusi kamera AWAS sepanjang Op HRA 2022

Sepanjang 10 hari pelaksanaan Op Hari Raya Aidilfitri (HRA) bermula 29 April 2022,
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Melaka telah mengesan 7,564 kesalahan memandu melebihi had laju melalui kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) di Lebuh Raya Utara-Selatan dalam kawasan negeri itu.

Menurut Pengarah JPJ Melaka, Muhammad Firdaus Shariff, daripada jumlah itu 2,834 kesalahan memandu melebihi had laju dikesan bagi daerah Alor Gajah di Kilometer (KM) 214.4 Lebuh Raya Utara Selatan menghala ke selatan dan di KM214.4 Lebuh Raya Utara-Selatan menghala utara (2,679 kesalahan), laporan Bernama.

Seperti yang pernah diumumkan sebelum ini, kesalahan memandu melebihi had laju adalah antara lima kesalahan utama dalam tempoh Ops HRA 2022 yang telah ditetapkan bahawa pesalah tidak akan dikompaun lagi, sebaliknya terus dikenakan tindakan mahkamah.

JPJ Melaka kesan 7,564 kesalahan pandu lebih had laju menerusi kamera AWAS sepanjang Op HRA 2022

Mana-mana pemandu yang dikesan melakukan kesalahan ini boleh dikenakan denda hingga RM2,000 di bawah Seksyen 79 Akta Pengangkutan Jalan 1987 sekiranya sabit kesalahan, dan pemandu terbabit akan mendapat surat saman dalam tempoh sebulan manakala denda perlu diselesaikan di mahkamah yang ditetapkan.

“Dalam tempoh 10 hari Op HRA dilaksanakan itu, jumlah saman tertinggi yang dikeluarkan menerusi kamera AWAS berkenaan adalah pada 2 Mei atau hari raya pertama iaitu 1,213 kesalahan dikesan,” katanya.

Sepanjang Op HRA 2022, JPJ telah mengeluarkan 16,377 saman kesalahan jalan raya di seluruh negara. Di mana kesemua saman berkenaan dikeluarkan hasil pemeriksaan terhadap 89,490 kenderaan sejak aktiviti penguatkuasaan penuh bermula 29 April lalu.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Zailani Hashim, dalam tempoh itu juga, pihaknya turut mengesan sebanyak 58,182 kesalahan memandu melebihi had laju melalui kamera AWAS. Di mana kesalahan tersebut dikesan menerusi 45 kamera Awas membabitkan 29 kamera bagi tujuan memantau kesalahan melebihi had laju dan 16 kamera bagi kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required