Honda ZR-V — dalaman ala Civic ditunjuk di China

Honda ZR-V — dalaman ala Civic ditunjuk di China

Berita tentang Honda ZR-V mula beredar sejak awal bulan ini, namun belum pernah ditunjukkan bahagian dalamannya. Kini, imej berkenaan SUV itu muncul dari China untuk ditatap, seperti yang didedahkan oleh Autohome ini.

Pengaruh rekaan Civic — yang menjadi asas bagi ZR-V — sangat jelas kelihatan, dengan rekaan papan pemuka yang hampir sama hadir juga dengan skrin sentuh infotainmen bersaiz sembilan-inci, paparan panel instrumen digital 10.25-inci, stereng tiga jejari dan kemasan mesh/jaring dengan kelebaran penuh yang menutupi corong udara.

Namun tetap ada perincian yang berbeza. Corongnya — yang lebih bulat berbanding pada Civic — kini menampilkan jalur krom, yang padanya terletak tab penetap arah dan bukannya rekaan ala joystick seperti pada Civic. Bahagian atas papan pemukanya juga tampil dengan jahitan.

Honda ZR-V — dalaman ala Civic ditunjuk di China

Konsol tengah pula telah ditiruskan untuk memuatkan tombol gear di tengah, pemilih mod pemanduan dan tuil brek parkir elektronik; ruang storan dengan dua port USB Type C terletak di bawahnya. Di belakang konsol ini ada corong pendingin hawa untuk penumpang belakang, serta dua port USB-C.

Ukuran dimensi ZR-V juga sudah diketahui, dan ia lebih besar daripada jangkaan awal. Ia memiliki 4,568 mm panjang, 1,840 mm lebar dan 1,621 mm tinggi. SUV ini lebih panjang 108 mm, 15 mm lebih lebar dan 1 mm lebih tinggi berbanding Corolla Cross, sementara jarak antara rodanya 2,655 mm juga 15 mm lebih panjang.

Ini menjadi menjadikan SUV baru ini hanya berbeza 55 mm panjang dan 5 mm dari jarak antara roda CR-V, walaupun model generasi seterusnya SUV popular itu akan lebih besar untuk membezakannya dari ZR-V. Jangan lupa, Honda juga masih mempunyai HR-V yang lebih kecil.

Honda ZR-V — dalaman ala Civic ditunjuk di China

Seperti dijangkakan, ZR-V ini akan ditawarkan di China dengan enjin 1.5 liter VTEC turbo empat-silinder Civic. Dalam versi terkini dengan VTEC sebenar, ia menghasilkan 182 PS dan 240 Nm tork, seperti ditunjukkan oleh lencana di belakang. Kuasa disalurkan ke roda hadapan melalui CVT. Jangkakan juga versi e:HEV hibrid, yang akan menjadi satu-satunya janaan kuasa ditawarkan di Eropah, untuk ditawarkan juga.

Masih belum diketahui sama ada ZR-V akan dijual di Asia Tenggara — rantau di mana Corolla Cross dijual dengan laris. Namun, HR-V juga sudah menjadi agak mahal di pasaran berkenaan, dan dengan ZR-V memanfaatkan pilihan suspensi belakang yang lebih murah dengan torsion beam sama seperti Corolla Cross, ia masih dijangka akan agak mahal. Kita tunggu dan lihat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required