Volvo XC60 Recharge T8 2022 dipertingkat untuk pasaran Malaysia – bateri 18.8 kWh, 462 PS, RM332k

Volvo XC60 Recharge T8 2022 dipertingkat untuk pasaran Malaysia – bateri 18.8 kWh, 462 PS, RM332k

Volvo XC60 facelift 2021

Selain XC90 dan XC40, Volvo Car Malaysia juga telah memberi sedikit peningkatan kepada XC60. Paling utama adalah bateri di bawah lantainya kini menerima lapisan sel ketiga, menaikkan kapasitinya dari 11.6 kWh menjadi 18.8 kWh. Dengan ini, jarak gerak elektriknya juga bertambah, menjadi 81 km (sebelum ini 45 km) dan motor elektriknya kini boleh menyampaikan sehingga 145 PS ke roda belakang (sebelum ini 58 PS).

Enjin petrol empat silinder supercharge 2.0 liter turbo yang memacu roda hadapan model ini turut ditala semula untuk menyampaikan lebih kuasa pada rpm rendah dan waktu memulakan pergerakan; sekarang ia menghasilkan 317 PS dan 400 Nm tork. Sama seperti sebelum ini, di antara enjin dan transmisi automatik lapan kelajuannya terdapat integrated starter generator (ISG) yang membantu menghidupkan enjin dan memberikan prestasi tambahan waktu memecut.

Secara keseluruhannya, Recharge T8 boleh menghantar 462 PS dan 709 Nm tork kepada semua empat tayar, membenarkan ia untuk memecut 0-100 km/j dalam masa cuma 4.8 saat (satu saat lebih pantas berbanding sebelum ini). Jarak gerak yang bertambah tadi juga telah membantu mengurangkan sedikit penggunaan bahan api menjadi 1.6 l/100 km (sebelum ini 2.2 l/100 km).

Volvo XC60 facelift 2021

Bersama peningkatan ini, harga juga telah dinaikkan hampir RM6,000, menjadi RM331,781 atas jalan tanpa insurans. Walaupun begitu, peningkatan ini masih lebih rendah berbanding apa yang dilakukan pada XC90 sedangkan perubahan yang diberi juga adalah sama.

Untuk rujukan, model hibrid ringkas B5 Momentum juga dijual RM5,000 lebih mahal, menjadi RM297,056, bermakna enjin itu bukanlah satu-satunya sebab harga dinaikkan. Harga yang disebutkan adalah termasuk dengan pengecualian cukai yang bakal berakhir hujung bulan ini, dan selepas itu, ia akan dijual masing-masing pada harga RM353,888 dan RM318,888.

Selain daripada itu, senarai kelengkapan model ini adalah kebanyakannya sama seperti model sebelumnya yang sudah menerima bampar baru sebagai sebahagian facelift ringkas untuknya. Ia terus menggunakan pakej Inscription, yang termasuk lampu utama LED adaptif, kemasan krom serta rim 19 inci dua tona.

Di dalam, XC60 Recharge T8 terus menggunakan sistem operasi infotainmen berasaskan Android, dipaparkan pada skrin sesentuh menegak sembilan inci dan masih tidak boleh digunakan dengan Apple CarPlay. Sistem bunyi terdiri daripada unit Bowers & Wilkins 1,100 watt 15 pembesar suara sementara tempat duduk dan papan pemuka dibalut dengan kulit dan kemudiannya terdapat kemasan kayu sama ada Iron Ore atau Driftwood.

Kelengkapan standard lain adalah termasuk sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin jenis pusing, pengawal pendingin hawa automatik dua zon, bumbung panoramik, tombol gear kristal menyala Orrefors, lampu suasana pelbagai warna, head-up display, casis “dynamic”, pengecas tanpa wayar Qi, kamera 360 darjah dan pintu but bukaan kuasa.

Bagi aspek keselamatan, kenderaan ini menerima pakej aktif lengkap yang termasuk Autonomous Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan haiwan, Evasive Steering Assist, Pilot Assist dengan kemampuan semi-autonomous Level 2, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring dengan Steering Assist serta Rear Cross Traffic Alert.

GALERI: Volvo XC60 facelift 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required