Caj kesesakan wajar dilaksana tapi kerajaan perlu pastikan pengangkutan awam mencukupi – FOMCA

Caj kesesakan wajar dilaksana tapi kerajaan perlu pastikan pengangkutan awam mencukupi – FOMCA

Beberapa hari ini, isu mengenai pengenalan kadar harga jalan atau caj kesesakan kembali hangat diperkatakan. Perkara ini turut dibincangkan oleh ahli akademi dan juga beberapa persatuan bukan kerajaan (NGO), rata-ratanya memiliki pendapat yang tersendiri termasuk keberkesanan perkhidmatan pengangkutan awam turut dipersoalkan.

Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) turut meluahkan pendapat mengenai isu ini. Menurut timbalan presidennya, Mohd Yusof Abdul Rahman, caj kesesakan wajar dilaksanakan namun kerajaan perlu memastikan perkhidmatan pengangkutan awam mencukupi. Katanya, perkhidmatan tersebut juga harus diyakini agar pengguna tiada alasan untuk menggunakan kenderaan sendiri ke pusat bandar sehingga menyebabkan kesesakan.

“Caj berkenaan mampu mengawal kesesakan dan ia sudah dilaksanakan oleh negara jiran iaitu Singapura bagi mengurangkan kesesakan, terutama pada waktu puncak. Bagaimanapun, sebelum berbuat demikian, kerajaan wajar memastikan Transit Aliran Massa (MRT) 3 yang siap kelak dapat memudahkan orang ramai untuk berurusan di pusat bandar.

Caj kesesakan wajar dilaksana tapi kerajaan perlu pastikan pengangkutan awam mencukupi – FOMCA

“Penyediaan kemudahan bas perantara yang baik di mana pengguna dapat sampai ke destinasi yang ingin dituju dan kemudahan meletakkan kereta di pinggir bandar juga dapat membantu pengguna. Jika semua kemudahan sudah mencukupi, saya rasa caj atau bayaran memang wajar dilaksanakan kerana tiada sebab mengapa orang ramai tidak boleh menggunakan pengangkutan awam untuk masuk ke pusat bandar,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Tambah beliau, individu yang memilih untuk membawa kenderaan sendiri ke pusat bandar kerana ia adalah untuk kemudahan dan keselesaan diri sendiri. Di mana golongan itu mampu dan sanggup membayar caj yang ditawarkan demi kepentingan mereka.

“Kerajaan membelanjakan berjuta ringgit untuk membina pengangkutan awam bagi memudahkan pergerakan rakyat, tetapi jika tiada yang menggunakannya, ia satu kerugian. Kalau kerajaan boleh melakukan simulasi apabila MRT3 beroperasi kelak dan terbukti pengangkutan awam ini dapat sampai ke destinasi yang memudahkan perjalanan pengguna tanpa ada kesukaran, saya rasa memang tiada masalah,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required