MBSJ tangguh implementasi had parkir dua-jam di beberapa lokasi sibuk di Subang Jaya dan Puchong

MBSJ tangguh implementasi had parkir dua-jam di beberapa lokasi sibuk di Subang Jaya dan Puchong

Majlis Bandaraya Subang Jaya telah membuat keputusan untuk menangguhkan implementasi had parkir dua-jam di Jalan USJ 10, Jalan SS15 di Subang Jaya dan Jalan Bandar Puteri serta Jalan Kenari di Puchong yang sepatutnya bermula pada 1 Jun lalu.

Dalam kenyataan rasminya, Pengarah Komunikasi Strategik dan Korporat MBSJ, Muhammad Azli Miswan berkata penangguhan ini dilakukan memandangkan kerajaan negeri Selangor masih belum meluluskan dan mewartakan pindaan Perintah Pengangkutan Jalan (Peruntukan Tempat Letak Kereta) MBSJ 2022.

Katanya, jika zon parkir dua-jam itu dapat direalisasikan dalam waktu yang terdekat ini, ia dapat membantu mengurangkan kesesakan di kawasan hot zone dan masalah double parking. Pihak majlis bandaraya ini telah menyediakan 1,922 petak parkir daripada 10,027 petak parkir di kawasan yang dimohon untuk diwartakan itu.

MBSJ tangguh implementasi had parkir dua-jam di beberapa lokasi sibuk di Subang Jaya dan Puchong

“MBSJ juga melaksanakan urusan penyediaan infrastruktur termasuk mengecat petak, pemasangan papan tanda penyelarasan aplikasi parkir pintar,” tambah Azli.

Sebelum ini, Datuk Bandar Subang Jaya, Johary Anuar berkata, MBSJ merancang untuk melaksanakan pendekatan tersebut bermula 1 Jun 2022 dan kawasan komersial yang berpotensi dalam bidang kuasa majlis, termasuk USJ 9 dan 10 (Taipan), SS19, Bandar Puteri Puchong dan Bandar Sunway.

Dalam perkembangan lain, sistem parkir awam MBSJ juga telah beralih sepenuhnya kepada bayaran secara dalam talian mulai 1 April lalu. Ini bermakna, penggunaan kupon gores dan bayaran di mesin yang telah berakhir pada 31 Mac, dan digantikan e-kupon dan aplikasi mudah alih. Aplikasi ketika ini, seperti Smart Selangor Parking, Flexi Parking, Jom Parking serta e-wallet Boost dan Touch ‘n Go akan terus diterima.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required