P.Pinang sediakan 9 stesen pengecas percuma bagi e-motosikal – 50% pengurangan karbon menjelang 2030

P.Pinang sediakan 9 stesen pengecas percuma bagi e-motosikal – 50% pengurangan karbon menjelang 2030

Kerajaan Pulau Pinang dengan kerjasama Penang Green Council (PGC) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dalam proses menyediakan sembilan stesen pengecas motosikal elektrik (e-motosikal) percuma di sekitar kawasan pulau dengan tiga daripadanya sudah beroperasi pada bulan ini.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Pengangkutan Pulau Pinang Zairil Khir Johari, langkah itu bertujuan mempromosikan penggunaan motosikal elektrik selaras visi Pulau Pinang yang menyasarkan 50% pengurangan karbon menjelang 2030, laporan Harian Metro.

“Tiga lokasi yang sudah mempunyai kemudahan ini ialah di Astaka Persiaran Gurney, Medan Renong Padang Kota Lama dan Astaka Batu Lanchang. Antara enam stesen yang bakal beroperasi tidak lama lagi ialah di Kompleks Bukit Gedung, Kompleks MBPP Lebuh Pantai, Kompleks Bukit Jambul dan Kompleks Sri Selera Bayan Baru,” katanya.

Tambah beliau, kerajaan negeri turut mengalu-alukan pengeluar e-motosikal tempatan dan syarikat penghantaran barangan atau makanan untuk menjalin kerjasama dalam menyediakan lebih banyak stesen pengecasan percuma seumpama itu bagi menggalakkan orang ramai beralih kepada penggunaan kenderaan rendah karbon.

P.Pinang sediakan 9 stesen pengecas percuma bagi e-motosikal – 50% pengurangan karbon menjelang 2030

“Langkah ini turut dapat membantu meningkatkan kualiti kehidupan dan kebajikan kumpulan B40 yang bergiat aktif dalam sektor penghantaran di negeri ini,” katanya.

Dalam masa yang sama, Eclimo Sdn Bhd yang merupakan perintis skuter elektrik pertama negara turut mengambil inisiatif memperkenalkan penggunaan skuter elektrik kepada 50 penghantar makanan di negeri ini sebagai projek perintis, selain mahu membantu golongan sasar menambah pendapatan.

Menurut pengarahnya, Liew Chun Peng, pihaknya melihat kadar penggunaan motosikal di Pulau Pinang dianggar mencecah satu juta unit namun kurang satu peratus daripadanya merupakan pengguna motosikal elektrik.

“Kami turut melihat kemudahan stesen pengecasan percuma seperti ini boleh memberi keyakinan kepada mereka untuk menggunakan kenderaan elektrik sekali gus meringankan kos bahan api yang terpaksa ditanggung pekerja perkhidmatan itu sebelum ini,” katanya

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required