Kia Carnival CKD 2022 dibuka tempahan – 7- atau 8-tempat duduk, paparan instrumen 12.3″, RM235k-260k

Kia Carnival CKD 2022 dibuka tempahan – 7- atau 8-tempat duduk, paparan instrumen 12.3″, RM235k-260k

Perkhabaran yang dibocorkan menerusi Facebook oleh pengedar Kia, AZ Master Motor, yang berlokasi di Seri Kembangan, yang memaklumkan tempahan bagi Carnival pemasangan tempatan (CKD) telah pun mula dibuka tempahan. Nampak gayanya MPV CKD bakal dilancarkan tidak lama lagi, lima bulan selepas ia tiba di Malaysia dalam bentuk import sepenuhnya (CBU).

Harga jangkaan yang diletakkan pada risalahnya menunjukkan versi CKD lebih mahal berbanding CBU. Ia menawarkan tiga varian, dengan harga jangkaan antara RM235,000 dan RM260,000. Berbanding versi import yang telah pun sedia berada di pasaran, ia berharga di bawah RM200,000 iaitu RM196,341.

Alasan di sebalik kenaikan harga ini ialah Kia Malaysia telah menerima maklumbalas pelanggan dan menetapkan Carnival dengan ketetapan tujuh atau lapan tempat duduk, yang sepatutnya menyediakan lebih banyak ruang kaki dalaman dan susun atur tempat duduk yang kurang terjejas (ditambah dengan tali pinggang keledar tiga poin untuk semua penumpang). Pada asalnya MPV ini menawarkan 11-tempat duduk, membolehkan ia diklasifikasikan sebagai kenderaan komersial – memberikannya cukai yang lebih rendah akibatnya.

Sekurang-kurangnya MPV ini harus dilengkapi dengan tahap kelengkapan yang lebih baik untuk mengimbangi harga yang lebih tinggi. Walaupun spesifikasi dan kelengkapannya masih belum didedahkan, namun pengedar tersebut telah mengesahkan bahawa model CKD akan ditawarkan dengan paparan instrumen digital 12.3-inci, yang tidak disediakan pada versi CBU.

Malah diharapkan beberapa ciri bantuan pemandu seperti brek kecemasan sendiri juga bakal ditawarkan, kerana ciri tersebut juga tiada pada model CBU.

Bagi penjana kuasanya, Carnival ini dijangka mengekalkan enjin sedia ada iaitu 2.2 liter R turbodiesel, yang mampu memberikan output 202 PS dan tork 440 Nm dan dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan. Baca ulasan pandu uji Carnival 2022 versi CBU menerusi Pautan INI.

GALERI: 2022 Kia Carnival CBU 2022 11-tempat duduk di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required