Belum sesuai lupus kereta lebih 10 tahun – Wee

Belum sesuai lupus kereta lebih 10 tahun – Wee

Minggu lalu, kecoh di media sosial pendebatan di kalangan netizen berhubung sebuah mekanisme telah dicadangkan oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya di ibu kota.

Mekanisme yang dimaksudkan itu ialah kenderaan di Malaysia yang berusia lebih 10 tahun perlu dilupuskan dan polisi terbabit bertujuan bagi menyeimbangkan jumlah antara kenderaan baharu dan lama di atas jalan raya.

Walau bagaimana pun, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, cadangan berkenaan masih belum sesuai dilaksanakan di negara ini.

Katanya, dasar besar sebegitu jika ingin dilaksanakan, memerlukan kajian terperinci di samping kesediaan dan kemampuan rakyat negara ini, laporan Berita Harian

Belum sesuai lupus kereta lebih 10 tahun – Wee

“Kerajaan sentiasa dengar pandangan dan idea pakar, namun dasar supaya melupuskan kenderaan melepasi had usia lebih 10 tahun masih tidak sesuai dilaksanakan di negara kita. Penyelesaian isu kesesakan di jalan raya kita bukan itu sahaja (pelupusan kenderaan lebih 10 tahun) kerana ia memerlukan pendekatan holistik dan menyeluruh.

“Jika dasar itu mahu dilaksanakan, kita terlebih dahulu perlu ada jaringan pengangkutan sempurna termasuk di kampung-kampung, namun ketika ini pun jaringan lengkap projek Transit Aliran Massa (MRT) di Lembah Klang masih belum siap dibina,” katanya.

Katanya lagi, terdapat lebih 34 juta kenderaan berdaftar secara rasmi dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), namun hanya 22 juta sahaja yang aktif memperbaharui cukai jalan. Antara faktor kenderaan tidak aktif itu termasuk terdapat pemilik atau pewaris yang hendak menyimpan nombor pendaftaran kenderaan lama di samping hanya menggunakan kenderaan itu di kampung-kampung.

“Kita ada data, siapa tidak bayar cukai jalan tetapi sistem yang lebih menyeluruh diperlukan bagi mengenalpasti kenderaan aktif dan tidak aktif ini. Kemudian bila sudah ada sistem yang lengkap, kita akan lihat secara terperinci punca sebenar kenderaan tidak aktif ini.

Belum sesuai lupus kereta lebih 10 tahun – Wee
“Banyak lagi perkara perlu diteliti jika mahu melaksanakan sebarang dasar besar termasuk pelupusan kenderaan melebihi 10 tahun kerana isu berkenaan cukup kompleks meskipun terdapat banyak negara yang sudah membuat dasar itu termasuk Singapura.

“Jika hendak dilaksanakan, dasar automotif negara perlu dilihat semula kerana dasar itu menggalakkan pemilikan kenderaan buatan Malaysia,” katanya.

Dalam pembentangan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada September 2021, isu mengenai polisi penghujung hayat kenderaan (ELV), yang akan menghadkan kitaran hayat sesebuah kenderaan turut disebutkan. Walau bagaimana pun, sehingga kini polisi berkenaan masih belum dimuktamadkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Zulhisham Tan on Jul 04, 2022 at 10:53 am

    JPJ mungkin boleh keluarkan satu app yg seumpama MySejahtera yg boleh memaparkan lesen lesen memandu dlm app tersebut. Membolehkan renew lesen melalui app tersebut. App tersebut mungkin boleh memaparkan info info kenderaan yg mana boleh masuk ke sesuatu kawasan yg sesak pada sesuatu masa untuk mengawal kesesakan jalan raya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Mohd Firdaus Abu Bakar on Jul 08, 2022 at 1:10 am

    Kerajaan patut lupuskan lori yang lebih 12 tahun.kereta kalau rosak boleh di tolak tepi jalan.tapi lori yang rosak tak boleh di tolak tepi jalan..itu yang patut dilupuskan.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required