Kerajaan patut naikkan harga RON95 sebanyak 10 atau 20 sen bukan hapus subsidi sepenuhnya – Najib

Kerajaan patut naikkan harga RON95 sebanyak 10 atau 20 sen bukan hapus subsidi sepenuhnya – Najib

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib telah meminta kerajaan Malaysia menaikkan sedikit harga petrol RON 95 dan bukannya menghapuskan subsidi bahan api sepenuhnya.

Menerusi kenyataan yang dimuatnaik di Facebook, ahli parlimen Pekan itu mencadangkan bahawa kenaikan sedikit harga petrol RON 95, bersama-sama dengan kutipan duti eksport daripada minyak sawit dan pemansuhan subsidi ayam dan telur, dapat menyaksikan penjimatan dan hasil yang boleh disalurkan kepada kumpulan pendapatan B40 dan M40.

“Adalah tidak wajar untuk menghapuskan sepenuhnya subsidi minyak sekarang dengan kadar inflasi global yang tinggi pada masa ini. Bagaimanapun, jangan sentuh harga diesel pada masa inflasi masih tinggi seperti yang dikaitkan dengan kos pengeluaran (dan) pengangkutan yang akhirnya boleh memberi lebih tekanan kepada kadar inflasi,” kata Najib.

Katanya lagi, penjimatan subsidi 10 sen atau 20 sen itu boleh disalurkan untuk diberi sebagai bantuan tunai kos sara hidup bagi golongan B40 dan T40 setiap tiga bulan selagi kadar inflasi masih tinggi.

Kerajaan patut naikkan harga RON95 sebanyak 10 atau 20 sen bukan hapus subsidi sepenuhnya – Najib

“Orang T20 tak kisah dan tak terkesan jika harga makanan tinggi tapi ia merupakan tekanan yang besar bagi golongan B40 dan sebahagian besar golongan M40. Sudah tentu pemberian bantuan tunai kos sara hidup setiap tiga bulan akan melegakan tekanan kos makanan bagi golongan B40 dan M40,” katanya lagi sambil menambah cadangan-cadangan ini berdasarkan kepercayaan beliau bahawa subsidi pukal sekarang hanya menguntungkan golongan kaya.

Sambungnya, “Penurunan 65% jualan RON97 juga merupakan bukti bahawa bahagian besar orang kaya dan orang yang berkemampuan telah bertukar minyak ke RON95 untuk menikmati subsidi kerajaan. Ibarat orang kaya ambil makanan dari food bank.”

Buat masa ini, kerajaan memberi subsidi sekitar RM2.50 bagi setiap satu liter RON95 yang dijual pada harga RM2.05. Bermaksud jika seorang dari golongan T20 mengisi 50 liter minyak RON95 bagi kereta mewahnya, kerajaan sebenarnya memberi subsidi sebanyak RM125 setiap kali golongan T20 isi minyak, ujar Najib.

“Sekiranya orang kaya ini isi minyak tiga kali sebulan bermaksud kerajaan memberi bantuan RM4,500 setahun bagi orang kaya, lagi tinggi berbanding BR1M kepada B40 dan M40 (sepanjang pemerintahan Najib),” jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required