Sabah lancar projek perintis bas elektrik pertama di KK – tempoh percubaan enam bulan; tambang percuma

Sabah lancar projek perintis bas elektrik pertama di KK – tempoh percubaan enam bulan; tambang percuma

Dengan objektif menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih baik untuk masyarakat di Sabah, kerajaan negeri tersebut telah pun mula melaksanakan projek perintis bas elektrik.

Tidak mengenakan sebarang kadar tambang, perkhidmatan bas elektrik atau dikenali sebagai e-BusKK adalah sebahagian daripada projek perintis selama enam bulan, ujar Pengarah Eksekutif Qhazanah Sabah Berhad (QSB) Mohd Shukor Abdul Mumin.

Tambah beliau, orang ramai boleh menaiki bas elektrik ini di sekitar bandar raya Kota Kinabalu bermula dengan laluan antara Sepanggar, Menara Kinabalu dan ke pusat bandar, laporan Bernama

“Selain menyediakan perjalanan mesra alam, e-BusKK dengan kapasiti sehingga 54 penumpang akan mempunyai akses yang lebih mudah untuk warga tua dan Orang Kurang Upaya (OKU) atas kerusi roda kerana dilengkapi dengan tanjakan menaiki kenderaan.

“Ia turut dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) untuk keselamatan penumpang, sistem kedudukan global (GPS) dan sistem pemantauan pemandu,” katanya sambil menambah projek perintis itu dilaksanakan bagi menilai kemampanan perkhidmatan bas elektrik di Sabah.

Sabah lancar projek perintis bas elektrik pertama di KK – tempoh percubaan enam bulan; tambang percuma

“Buat masa ini kita hanya menggunakan satu bas sahaja dan ini hanyalah permulaan untuk mengukur kebolehpercayaan bas elektrik berkenaan dalam menyokong pengangkutan awam sedia ada serta kita akan mendapatkan maklum balas daripada pengguna mengenai perkhidmatan bas tersebut.

Bas berkenaan dikuasakan sepenuhnya oleh tenaga elektrik dan perkhidmatan e-BusKK adalah antara inisiatif mengurangkan pelepasan karbon di Kota Kinabalu menjelang 2050. Untuk mencapai sasaran menjadi negara neutral karbon menjelang 2050, semua orang perlu terlibat. Harapan kami ialah perkhidmatan bas elektrik akan diperluaskan ke daerah lain di seluruh Sabah,” katanya.

Mohd Shukor berkata selepas projek perintis itu, pengangkutan bas elektrik berkenaan dijangka mula beroperasi dengan lima hingga 20 bas pada tahun hadapan.

Katanya, pengenalan bas elektrik berkenaan adalah hasil kerjasama antara QSB dengan Gemilang Coachwork Sdn Bhd, satu daripada pengeluar bas elektrik dan badan bas aluminium terkemuka di Asia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required