Perodua Alza 2022 dalam video teaser #5 terbaru — lampu depan dan belakang, gril dan rim ditunjuk!

Perodua Alza 2022 dalam video teaser #5 terbaru — lampu depan dan belakang, gril dan rim ditunjuk!

Perodua sekali lagi mengeluarkan video teaser terbaru bagi Perodua Alza 2022, yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Dalam klip pendek terbaru itu, beberapa elemen rekaan model berkenaan ditunjukkan, yang juga berkongsi banyak perkara dengan Toyota Avanza/Veloz dan Daihatsu Xenia.

Di belakang misalnya, kluster lampu pada Alza baru ini nampak sama dengan bentuk yang ada Avanza dan Xenia. Perincian yang ada juga nampak sama, cuma pada MPV Perodua ada melibatkan jalur krom yang melengkapi kemasan dalam warna badan yang menghubungkan klusternya, sedikit di atas kedudukan nombor plat.

Selebihnya, Alza menerima rekaan gril yang tersendiri dengan perincian dalam motif berbentuk L kecil yang juga menempatkan kamera depan. Lencana Perodua diletakkan sedikit di depan garis tutup bonet, dengan separuh ke bawahnya dilanjutkan ke dalam rekaan gril dari bahagian kemasan hitam yang ada. Ini lebih menyerupai rupa Xenia, memandangkan kedua-dua Avanza dan Veloz mempunyai gril depan yang lebih besar dan menonjol.

Turut kelihatan ialah lampu utama Alza, yang sepertinya hadir dalam unit Adaptive Driving Beam LED yang hadir standard untuk varian tertinggi 1.5AV. Ini lengkap dengan jalur lampu LED di bahagian atas kluster yang membentuk lampu posisi yang bertindak juga sebagai lampu isyarat. Rekaan lampu utama ini nampak unik untuk Alza, memandangkan Avanza dan Xenia di Indonesia tampil kurang “premium” tanpa jalur LED berkenaan.

Perincian lain yang turut kelihatan ialah rodanya, walapun saiznya tidak ditunjukkan dengan jelas. Saiz rim paling besar untuk Avanza dan Xenia di Indonesia ialah 16-inci, sementara Veloz di Malaysia menerima saiz 17-inci sebagai standard. Untuk ruang dalaman, ia hanya nampak sekilas pandang, tetapi boleh dikatakan ruang Alza akan sedikit berbeza daripada “kembar”nya yang lain itu.

Semua varian Alza, termasuk yang paling asas 1.5X dan pertengahan 1.5H, akan menggunakan enjin 1.5 liter NA empat-silinder Dual VVT-i dan D-CVT. Harga anggaran bermula dari RM62,000 atas jalan tidak termasuk insuran bagi 1.5X, hingga RM68,000 bagi 1.5H dan RM75,000 bagi 1.5AV.

Anda boleh meneliti perbezaan spesifikasi antara varian bagi Alza 2022 di sini, daripada apa yang diketahui setakat ini. Perincian lain akan diketahui kelak, ketika semakin hampir dengan tarikh pelancarannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required