Volkswagen ID. Aero Concept – petunjuk sedan EV global pertama VW, lebih besar daripada Passat

Volkswagen ID. Aero Concept – petunjuk sedan EV global pertama VW, lebih besar daripada Passat

Seperti yang dijanjikan, Volkswagen telah mendedahkan kereta konsep baru yang dipanggil sebagai ID. Aero. Ia menjadi petunjuk kepada sedan elektrik penuh pertama jenama itu, dan merupakan ahli keenam bagi barisan model ID. selepas ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 serta ID. Buzz.

Perkataan “global” itu perlu dilihat penting, kerana secara teknikalnya, ID. Aero ini bukanlah sedan elektrik pertama Volkswagen. Model yang memegang gelaran itu adalah e-Lavida, tetapi ia cuma dijual di China sahaja dan tidak dikira sebagai model global.

Menurut Volkswagen, ID. Aero versi produksi untuk China dijangka akan mula dijual pada separuh kedua tahun 2023, dengan dua versi berada dalam perancangan – satu bagi setiap syarikat yang mempunyai kerjasama dengannya (FAW-VW and SAIC-VW). Untuk Eropah pula, pengeluaran akan bermula pada tahun hadapan di Emden.

Volkswagen ID. Aero Concept – petunjuk sedan EV global pertama VW, lebih besar daripada Passat

ID. Aero boleh dianggap sebagai satu evolusi kepada ID. Vizzion, iaitu satu lagi model konsep sedan elektrik yang ditunjuk pada tahun 2018. Walaubagaimanapun, model konsep terbaru ini dilihat sudah lebih bersedia untuk produksi.

Volkswagen memberitahu, ID. Aero mempunyai ukuran lima meter panjang, dan lebih panjang daripada Passat B8 sekarang. Terletak di atas platform Modular Electric Drive Matrix (MEB) sama seperti model ID lain, ia diberitahu dapat “menyediakan ruang dalam sangat luas”, tetapi masih belum ada gambar yang didedah.

Untuk bentuk luarannya, badan ID. Aero ini menggunakan bumbung seperti coupe dengan permukaan lain juga licin dan rata, menyumbang kepada daya geseran angin yang rendah, cuma 0.23 Cd. Banyak perincian berbentuk pangkah dapat dilihat termasuk pada lampu hadapan dan belakang, serta kemasan di bahagian bawah bampar hadapan.

Volkswagen ID. Aero Concept – petunjuk sedan EV global pertama VW, lebih besar daripada Passat

Garis bonet kereta ini tidak sampai ke lampu, sekaligus memberi petunjuk bahawa bukaannya adalah lebih kecil berbanding kereta enjin biasa, dan badannya dicat warna Polar Light Blue Metallic, dengan bumbung pula berwarna hitam. Rim bersaiz 22 inci.

Volkswagen tidak memberitahu berapa kuasa motor elektrik model ini, tetapi ia dilengkapi dengan bateri lithium ion 77 kWh. Dengan bentuk yang cekap secara aerodinamik, ia diberitahu dapat memberi jarak gerak sehingga 620 km mengikut kitaran WLTP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required