Volkswagen ID.5 GTX versi konsep hampir kepada produksi akan didedah September ini, dua motor, AWD

Volkswagen ID.5 GTX versi konsep hampir kepada produksi akan didedah September ini, dua motor, AWD

Volkswagen telah mengumumkan bahawa mereka akan memperkenalkan SUV coupe elektrik penuh ID.5 GTX sewaktu pameran Munich Motor Show September nanti, tetapi dalam versi “konsep hampir kepada produksi.”

Menurut pengeluar dari Jerman itu, nama GTX yang digunakan itu menandakan ia adalah sebuah varian prestasi bagi ID.5, seperti GTI, GTD dan GTE yang digunakan bagi masing-masing model petrol, diesel dan plug-in hybrid. Pada ID.5 GTX ini terdapat dua motor elektrik – satu bagi setiap gandar untuk memberikan pacuan semua roda – dan bateri lithium ion padanya mampu memberikan jarak gerak sehingga 497 km.

Perincian teknikal penuh untuk ID.5 GTX ini masih belum didedahkan, tetapi ia dijangka mempunyai prestasi hampir seperti ID.4 GTX dengan kuasa sekitar 299 PS (295 hp). Pada ID.4 GTX, iaitu sebuah SUV yang mempunyai bumbung lebih panjang, tetapan dua motor elektrik dan bateri 77 kWh mampu memberikan jarak gerak 480 km.

Volkswagen ID.5 GTX versi konsep hampir kepada produksi akan didedah September ini, dua motor, AWD

Pacutan 0-100 km/j pula mampu dilakukan oleh ID.4 GTX dalam masa bawah 6.2 saat, dengan laju maksimum yang dihadkan pada 180 km/j. ID.5 GTX dijangaka menyediakan sistem pengecasan sama seperti ID.4 GTX, seperti pengecasan AC sehingga 11 kW dan pengecasan DC sehingga 125 kW, yang boleh memberikan jarak gerak sehingga 300 km, selepas dicas selama 30 minit.

Sebagai perbandingan, SUV ID.4 biasa yang didedahkan September tahun lalu cuma dilengkapi dengan motor elektrik pada gandar belakang, dengan kuasa 204 PS, dan boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 8.5 saat, sebelum mencecah kelajuan maksimum 160 km/j.

Bagi bahagian lain, Volkswagen memberitahu SUV coupe elektrik ini mempunyai “sambungan penuh” dan boleh menerima naik taraf perisian over-the-air, serta akan dilengkapi dengan teknologi Car-to-x. Ini membenarkan kenderaan berkomunikasi dengan infrastruktur di sekitarnya, sekaligus mampu menerima amaran kepada situasi seperti kesesakan trafik dan bahaya, servis kecemasan serta kenderaan rosak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required