Ipoh lancar sistem lampu isyarat pintar guna AI dan 5G – tampil aliran trafik 51% lebih baik pada waktu puncak

Ipoh lancar sistem lampu isyarat pintar guna AI dan 5G – tampil aliran trafik 51% lebih baik pada waktu puncak

Perak telah melancarkan sistem lampu isyarat trafik pertama yang menggunakan teknologi kecerdasan buatan (AI) bagi mengurangkan kesesakan aliran trafik.

Baru-baru ini Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) telahpun menandatangani perjanjian servis langganan dengan Telekom Malaysia (TM) untuk sistem Smart Traffic Light with Intelligence Analytic (STARS) yang menggunakan AI, kamera berdefinasi tinggi serta analitik video bagi menganalisa dan mengoptimakan aliran trafik.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Komunikasi dan Multimedia Negeri Perak Khairul Shahril Mohamed, sistem STARS ini telah diuji sejak November tahun lalu di empat persimpangan sepanjang Jalan Sultan Idris Shah.

Beliau menjelaskan bahawa sistem ini dapat membantu untuk melancarkan aliran trafik sehingga 51% ketika waktu puncak, yang bukan sahaja dapat menjimatkan masa dan kos pengguna jalan raya, malah turut mengurangkan emisi karbon dalam Ipoh sehingga 7,500 kg.

Menurut laporan NST, lampu isyarat pintar ini akan dipasang di seluruh negeri dan selari dengan sasaran MBI bagi menjadikan Ipoh sebagai bandaraya karbon rendah menjelang 2030.

Sistem STARS ini dihubungkan kepada Pusat Operasi Bersepadu Ipoh (IIOC), yang merupakan pusat untuk Pelan Tindakan Bandar Pintar Ipoh, berfungsi sebagai pusat kawalan pintar dengan kebolehan memproses Data Raya menggunakan AI dan Internet Benda (IoT) yang dikuasakan oleh jaringan 5G.

Menurut MBI dalam kenyataan yang dikeluarkan, dengan kerjasama TM dan Digital Nasional Berhad (DNB) Ipoh telah menjadi negeri pertama di Utara Malaysia yang mendapat akses 5G pada kelajuan 1 GB sesaat. Bandaraya tersebut merancang untuk menambah 98 lagi tapak 5G di kawasan Greater Ipoh menjelang Oktober tahun ini, manakala liputan untuk seluruh negeri juga sedang diusahakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required