MBJB rangka perancangan atasi isu kesesakan trafik – sediakan bas perantara, kawasan parkir sementara

MBJB rangka perancangan atasi isu kesesakan trafik – sediakan bas perantara, kawasan parkir sementara

Bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang kian meruncing di sekitar bandaraya Johor Bahru (JB), Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) merangka perancangan jangka pendek untuk tujuan tersebut.

Menurut Datuk Bandar Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), Datuk Mohd Noorazam Osman, kesesakan lalu lintas di JB adalah akibat peningkatan kenderaan sejak pintu sempadan Malaysia dan Singapura dibuka mulai 1 April lalu.

Tambah beliau, pihaknya mendapati permasalahan berkenaan bertambah buruk dengan tindakan segelintir pemandu meletakkan kenderaan di tepi jalan yang bukan tempat meletak kenderan dibenarkan. Disebabkan itu, MBJB akan mengambil tindakan terhadap kenderaan yang diletakkan di tempat yang tidak dibenarkan supaya ia tidak mengganggu lalu lintas dan memberi imej kurang baik bandar raya, laporan Berita Harian.

Bagaimanapun, katanya MBJB tidak dapat menyediakan tempat letak kenderaan khas yang luas kerana tiada rezab kerajaan di dalam pusat bandar.

Katanya, berikutan itu bagi penyelesaian jangka pendek, MBJB kini sedang di dalam proses perbincangan bersama pihak swasta yang memiliki tanah belum dibangunkan di pusat bandar supaya dijadikan tempat letak kenderaan sementara.

MBJB rangka perancangan atasi isu kesesakan trafik – sediakan bas perantara, kawasan parkir sementara

“Perbincangan juga akan diadakan dengan pemilik bangunan komersial yang tidak beroperasi di sekitar bandar raya Johor Bahru untuk dibuka bagi tujuan sama. Selain itu MBJB merancang untuk menyediakan perkhidmatan electric shuttle bus di dalam dan di pinggir pusat bandar bagi memudahkan orang ramai memasuki pusat bandar tanpa membawa kenderaan mereka ke pusat bandar.

“Perkhidmatan shuttle bus ini akan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas dan dapat membendung kenderaan yang diletakkan tanpa kebenaran di pusat bandar,” katanya.

Beliau turut berkata, bagi penyelesaian jangka panjang pula, MBJB berharap perkhidmatan pengangkutan awam yang dirancang seperti Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit dan landasan berkembar KTMB dapat dilaksanakan dan disiapkan mengikut jadual dirancang.

“Kedua-dua perkhidmatan pengangkutan awam ini penting untuk memudahkan orang ramai yang berada di luar daerah dan dalam kawasan Johor Bahru masuk ke pusat bandar tanpa membawa kenderaan mereka. Malah ia juga memberi sokongan kepada operasi Rapid Transit System Johor Bahru Singapura yang dijangka akan beroperasi pada tahun 2026.

“MBJB juga mengalu-alukan langkah Kerajaan Negeri Johor untuk mengkaji pembangunan Transit Aliran Ringan (LRT) Johor Bahru bagi mengatasi isu kesesakan, sekali gus menyepadukan sistem pengangkutan di bandar raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required