Ducati V21L didedah – motosikal lumba elektrik MotoE

Ducati V21L didedah – motosikal lumba elektrik MotoE

Setelah menunjukkannya kepada dunia kali pertama pada Disember 2021, Ducati kini mendedahkan perincian motosikal lumba elektrik V21L, yang akan digunakan dalam perlumbaan MotoE. Ducati adalah pembekal motosikal tunggal bagi FIM Moto-E World Cup, dan 18 V21L akan disiapkan untuk perlumbaan.

Sumber penggerak utama bagi motosikal ini adalah pek bateri berkapasiti 18 kWh yang mencatat berat 110 kg, dan boleh dicas melalui soket 20 kW di bahagian belakang tempat duduk. Inverter seberat 5 kg yang digunakan adalah sama seperti unit pada kereta elektrik lumba, sementara motor elektriknya yang mempunyai berat 21 kg pula boleh berputar sehingga 18,000 rpm.

Secara keseluruhannya, motosikal ini boleh menghasilkan kuasa 150 hp dan 140 Nm tork, mencecah kelajuan maksimum 275 km/j dan mencatat berat keseluruhan 225 kg – 12 kg lebih ringan berbanding catatan minimum yang diperlukan oleh Dorna dan FIM untuk motosikal Moto-E.

Untuk mengecas, pek bateri pada V21L ini memerlukan masa selama 45 minit untuk mencapai tahap 80%, dan sistemnya menggunakan tetapan litar berkembar yang direka untuk memenuhi keperluan penyejukan yang berbeza dan boleh digunakan dengan pengecas pantas tanpa perlu disejukkan terlebih dahulu.

Kelengkapan lain yang dipasang pada motosikal ini adalah termasuk fork Ohlins NPX 25/30 43 mm, monoshock Ohlins TTX36, steering damper Ohlins, serta brek Brembo yang terdiri daripada cakera 338.5 mm dan angkup GP4RR M4 32/36, serta cakera 220 mm dan angkup P34 di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required