Nissan Serena S-Hybrid 2022 dilancarkan di Malaysia – ciri keselamatan baharu AEB; dari RM150k-RM163k

Nissan Serena S-Hybrid 2022 dilancarkan di Malaysia – ciri keselamatan baharu AEB; dari RM150k-RM163k

Selepas tempahannya dibuka sejak pertengahan Jun lalu, Nissan Serena S-Hybrid facelift generasi-C27 telah pun dilancarkan secara rasminya untuk pasaran Malaysia. Ia ditawarkan dengan dua varian iaitu 2.0L Highway Star yang ditawarkan pada harga atas jalan RM149,888 dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dan 2.0L Premium Star Package pula berharga RM162,888.

Untuk bahagian luaran, MPV ini ditampilkan dengan gril Majestic Chrome V-Motion baharu yang lebih bergaya dan nampak agresif, bampar hadapan rekaan baharu dengan kemasan hitam berkilat, lampu utama dengan unit projektor automatik bersama larasan auto dan lampu signitur LED. Ia turut diberikan lampu kabus hadapan dengan lampu nyalaan siang (DRL) dan cermin sisi yang boleh dilaras secara automatik.

Manakala di bahagian belakangnya juga diberikan kemasan bampar baharu serta lampu belakang rekaan baharu. Untuk varian asas, ia diberikan roda aloi 15-inci dengan tayar 195/65 R15, manakala model spesifikasi penuh menerima roda aloi 16-inci yang dibaluti tayar 205/55 R16. Serena S-Hybrid 2022 ini memiliki dimensi berukuran 4,770 mm panjang, 1,740 mm lebar, 1,865 mm tinggi dan jarak roda 2,860 mm.

Bagi memberikan kemudahan yang lebih optimum, Serena S-Hybrid 2022 ini turut ditampilkan dengan larasan tailgate “dwi pintu belakang” dan pintu gelangsar bebas-bukaan tangan dengan boleh dioperasi secara pergerakan tendangan (kick motion) untuk kedua-dua belah pintu.

Untuk papan pemukanya, ia diberikan dua tona warna dengan balutan material yang lembut. Selain itu, varian asas 2.0L Highway Star turut diberikan unit infotainmen 6.75-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, sementara Premium pula menawarkan set kesepaduan telefon pintar menerusi paparan skrin sesentuh sembilan-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto. Sistem bunyi dengan enam-pembesar suara diberikan untuk kedua-dua varian, selain paparan warna sepenuhnya bersaiz tujuh-inci untuk bahagian pemandu.

Untuk 2.0L Premium Star Package turut diberikan monitor 11.6-inci yang dipasang di bumbung, perakam video dwi-saluran (hadapan dan belakang) dan lampu kabin LED. Kedua-dua varian juga ditampilkan dengan sistem pendingin dwi-zon, dengan suis kawalan yang turut diberikan pada barisan kedua dan ketiga.

Nissan Serena S-Hybrid 2022 dilancarkan di Malaysia – ciri keselamatan baharu AEB; dari RM150k-RM163k

Selain itu, ia turut ditampilkan dengan roda stereng balutan kulit dengan suis Advance Drive Assist Display (ADAD), audio dan kawalan kelajuan serta tujuh port USB.

Untuk tempat duduknya pula, MPV ini menawarkan teknologi Sifar Graviti untuk barisan hadapan dan kedua, yang boleh dilaras sehingga 13-konfigurasi. Di mana barisan kedua turut menampilkan tempat duduk ‘kapten’ dan barisan ketiga turut ditampilkan dengan larasan gelangsar di mana ia boleh ditolak ke tepi bagi menambahkan ruang kargo sekiranya tiada penumpang duduk di situ.

Varian asas Highway Star diberikan fabrik upholstery dengan kemasan kulit buatan sebagai pilihan, sementara Premium Highway Star Package pula ditampilkan dengan gabungan kemasan kulit Nappa sama ada warna hitam atau coklat.

Model facelift 2022 ini turut ditambahkan dengan ciri keselamatan aktif yang merangkumi brek kecemasan sendiri (AEB), amaran ketibaan lorong (LDW) dan amaran titik buta (BSW) serta kepekaan trafik lintasan belakang (RCTA).

Ia menyertai kelengkapan keselamatan aktif lain buat Serena S-Hybrid 2022 yang terdiri daripada bantuan mula mendaki, kawalan kestabilan kenderaan (VDC), kawalan cengkaman, ABS, EBD dengan bantuan brek, cagak ISOFIX untuk barisan kedua tempat duduk. Untuk keselamatan pasif, kedua-dua varian menerima enam beg udara.

Walau bagaimana pun, untuk bahagian mekanikalnya, tiada sebarang perubahan yang dilakukan. Ia masih dijanakan oleh enjin yang sama iaitu unit MR20DD 2.0 liter suntikan-terus empat-silinder petrol dengan hamburan kuasa 150 PS dan tork 200 Nm.

Nissan Serena S-Hybrid 2022 dilancarkan di Malaysia – ciri keselamatan baharu AEB; dari RM150k-RM163k

MPV ini turut dipadankan dengan continuously variable transmission (CVT), dan juga motor berkuasa 2.6 PS/48 Nm sebagai starter dan generator, yang turut mengendalikan sistem idle stop, pemulihan kuasa enjin dan bantuan pemanduan. Untuk penggunaan bahan apinya, ia dianggar sekitar 14.2 km bagi setiap liter mengikut kitaran NEDC.

Ia ditawarkan dengan tujuh pilihan warna iaitu Brilliant White, Tungsten Silver dan Diamond Black untuk Highway Star, dan kemasan dua-tona dengan kontras Diamond Black untuk bumbung dan tiang bersama tiga warna pilihan yang disebut, serta tambahan rona Radiant Red bagi varian Premium.

Nissan Serena S-Hybrid 2022 turut diberikan waranti lima-tahun tanpa had perbatuan dan lima-kali penyelenggaran percuma untuk pelanggan terawal sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required