Mekanisme subsidi bersasar dikaji di stesen minyak, tarikh pelaksanaan belum ditentukan – Tengku Zafrul

Mekanisme subsidi bersasar dikaji di stesen minyak, tarikh pelaksanaan belum ditentukan – Tengku Zafrul

Kementerian Kewangan (MoF) mengesahkan kerajaan sedang dalam tempoh mengkaji keberkesanan mekanisme subsidi bersasar bahan api sebelum pelaksanaan menyeluruh kepada rakyat. Menurut menterinya, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, kajian keberkesanan penting bagi memastikan kelancaran subsidi bersasar itu kelak.

“Saya hari ini (semalam) meninjau di beberapa stesen minyak mengenai pelaksaan subsidi bersasar bahan api ini. Hasil daripada kajian ini akan dibentangkan kepada kabinet untuk sebarang keputusan akhir sama ada adakah kita yakin dan selesa dengan platform ini,” katanya yang turut mengesahkan hingga kini masih tiada tarikh tepat untuk pelaksanaan subsidi bersasar itu dilaksanakan.

Tambahnya, ketika ini juga perbincangan mengenai pelaksanaan subsidi bersasar masih berjalan di peringkat beberapa kementerian terbabit, laporan Berita Harian.

“Kerajaan ingin melaksanakan satu mekanisme subsidi bersasar yang kukuh dan tidak memberikan kesan buruk kepada rakyat

“Kajian terlebih dahulu dilaksanakan bagi bahan api katanya adalah kerana ia subsidi terbesar kerajaan dengan unjuran sebanyak RM30 bilion daripada keseluruhan nilai subsidi bagi tahun ini sebanyak RM70 bilion,” ujarnya lagi.

Mekanisme subsidi bersasar dikaji di stesen minyak, tarikh pelaksanaan belum ditentukan – Tengku Zafrul

Unjuran itu katanya dibuat berasaskan kepada harga minyak brent yang telah pun mencecah RM5 bilion sebulan.

“Keutamaan kerajaan adalah sebarang mekanisme subsidi bersasar ini dapat manfaat kepada semua. Subsidi kita tetap akan laksanakan tetapi memastikan sistem dan pelaksanaannya adalah tepat.

“Ujian seperti ini memberikan hasil tepat kepada kerajaan bagi menentukan tahap penggunaan rakyat.Ini kerana setiap pengguna bahan api adalah berbeza antara luar bandar dan bandar. Sub-segmen subsidi ini perlu diperhalusi,” katanya.

Mengulas lanjut, Tengku Zafrul berkata, setiap RM1 subsidi bahan api, 53 sen pergi ke golongan T20 manakala hanya 15 sen dimanfaatkan oleh golongan B40.

Justeru, katanya adalah penting bagi memastikan subsidi yang diberikan kerajaan ini sampai ke golongan yang memerlukan serta mengelakkan berlakunya ketirisan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required