Volkswagen Amarok 2023 ditunjuk — generasi kedua, lima pilihan enjin, badan SingleCab dan DoubleCab

Volkswagen Amarok 2023 ditunjuk — generasi kedua, lima pilihan enjin, badan SingleCab dan DoubleCab

Selepas 12 tahun dan lebih daripada 830,000 unit terjual, trak pikap generasi kedua Volkswagen Amarok kini diperkenalkan dalam dua bentuk badan — Single Cab dua-pintu dan Double Cab empat-pintu.

Hasil daripada usaha sama antara Volkswagen dan Ford sejak 2019 — dan mempunyai pertalian dengan Ranger 2022 — ini merupakan model serba baru dengan rekaan yang khas untuk Amarok.

Dimensinya kini lebih besar, dengan 5,350 mm panjang dengan jarak antara roda 3,270 mm, masing-masing melibatkan pertambahan 96 mm dan 173 mm. Lebar keseluruhan pula kini 1,910 mm (tidak termasuk cermin sisi) dan tinggi 1,888 mm. Ini menjadikan ruang kabin lebih besar, terutama untuk barisan belakang.

Volkswagen Amarok 2023 ditunjuk — generasi kedua, lima pilihan enjin, badan SingleCab dan DoubleCab

Perubahan ini juga memberi manfaat kepada keupayaan off-roadnya, dengan sudut depan kini diperbaiki menjadi 29 darjah. Ketinggian meredah air juga lebih baik, dari 500 mm kepada 800 mm.

Kapasiti tanggungan beban Amarok baru ini juga ditambah dari satu tan kepada 1.16 tan, dengan ukuran ruangan kargo bari versi DoubleCab ialah 1,544 mm panjang. Bagi SingleCab pula, ia lebih panjang, dengan 2,305 mm. Kelebaran dan ketinggian ruang berkenaan pula masing-masing 1,224 mm dan 529 mm. Amorok ini juga boleh dipilih untuk hadir dengan penutup kawalan elektrik untuk ruang berkenaan, dengan bahagian bumbung boleh menampung beban 350 kg.

Untuk enjin, Amarok ditawarkan dengan lima enjin turbocas; empat diesel dan satu petrol. Paling asas menggunakan 2.0 liter TDI turbodiesel, menghasilkan 150 PS dan 350 Nm yang digandingkan bersama kotak gear manual lima-kelajuan dan pacuan roda belakang — untuk pasaran Afrika.

Volkswagen Amarok 2023 ditunjuk — generasi kedua, lima pilihan enjin, badan SingleCab dan DoubleCab

Enjin lain yang lebih banyak ditawarkan untuk barisan model ini ialah 2.0 liter TDI yang menghasilkan 170 PS dan 405 Nm tork, dan versi ini digandingkan dengan pacuan roda belakang atau pacuan semua roda dengan transmisi automatik atau manual enam-kelajuan.

Sementara itu, enjin diesel ketiga ialan unit turbodiesel empat-silinder dengan kapasiti 2.0L juga, tetapi dengan turbo berkembar untuk menghasilkan janaan 204 PS dan 500 Nm tork. Ini digandingkan dengan sama ada transmisi automatik enam atau 10-kelajuan dan pacuan semua roda tetap melalui transfer case elektromekanikal tambahan.

Paling tinggi untuk model diesel menggunakan unit 3.0 liter TDI V6, yang datang dengan talaan janaan 241 PS atau 250 PS bergantung kepada pasaran mana, dengan gandingan transmisi automatik 10-kelajuan dan pacuan semua roda 4Motion. Kapasiti menunda Amarok ini adalah 3.5 tan.

Enjin petrol tunggal pula melibatkan unit 2.3 liter turbocas petrol empat-silinder, menghasilkan 302 PS dan 452 Nm tork, dengan transmisi automatik 10-kelajuan dan pacuan semua roda tetap.

Selai itu, ada enam mod pemanduan yang tersedia — Normal, Eco, Slippery, Snow/Sand, Mud/Rut dan Tow/Haul. Ada juga lima tingkat kemasan untuk Amarok generasi kedua ini; biasa, Life dan Style, serta yang lebih kemas, PanAmericana dan Aventura. Rim pula dari saiz 16 hingga 21-inci.

Varian asas misalnya datang dengan lampu LED standard, cermin sisi lipatan elektrik, dengan ruang dalaman dilengkapi paparan instrumen digital 8-inci dan skrin sentuh infotainmen 10-inci dengan radio digital, sambungan online, empat pembesar suara, stereng dengan butang multifungsi dan lain-lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required