Perodua rancang rekod jualan baharu untuk 2022; tempahan kini cecah 243k unit untuk semua model

Perodua rancang rekod jualan baharu untuk 2022; tempahan kini cecah 243k unit untuk semua model

Perodua Alza 2022 varian H dalam rona Garnet Red

Awal bulan ini, Perodua dilaporkan telah memperoleh lebih 200,000 tempahan, untuk semua modelnya, sebahagiannya adalah didorong dengan pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang tamat tempoh pada 30 Jun lalu. Bagi menikmati pengecualian SST ini, kereta yang ditempah sebelum 1 Julai perlulah didaftarkan menjelang 31 Mac 2023, justeru, Perodua gigih untuk memenuhi semua tempahan yang masih tertunggak itu.

Walau bagaimana pun, perkhabaran terkini dari Perodua yang memaklumkan pihaknya telah menerima sejumlah 243,000 unit tempahan. Perkara ini disahkan sendiri oleh Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad. “Saya baru semak, dan angka sebenar tempahan kini telah mencecah 243,000 unit,”kataya selepas pelancaran Alza serba baharu semalam.

Jelas Zainal, berdasarkan perancangan pengeluaran semasa bagi memenuhi tarikh akhir pendaftaran SST, jualan 2022 bagi peneraju pasaran ini adalah jauh melebihi sasaran awal untuk tahun ini iaitu 247,800 unit. Sebelum ini Perodua pernah merekodkan jualan tahunan tertinggi iaitu mencecah 240,341 unit, pada tahun 2019.

Perodua rancang rekod jualan baharu untuk 2022; tempahan kini cecah 243k unit untuk semua model

Perodua Alza 2022 varian AV dalam rona Vintage Brown

“Jika kita melihat perancangan pengeluaran semasa, bagi memenuhi tarikh akhir SST, dianggarkan kami perlu mengeluarkan sebanyak 26,000 unit sebulan. Tetapi jika kami mengeluarkan sekita 26,000 unit sebulan dari Julai hingga Disember, dan ditambah pula dengan jualan sebanyak 127,000 dari Januari hingga Jun, maka jumlahnya telah melebihi 247,800 unit yang kami sasarkan sebelum ini. Jika mengikut pengiraan, ia akan melebihi 280,000 unit,” kata Zainal lagi.

Menurut beliau lagi, “Namun apa yang paling penting sekarang ialah bagaimana untuk menghantar dan membolehkan pelanggan untuk menikmati pengecualian SST yang diberikan oleh kerajaan,” katanya sambil menambah pihaknya akan mengumumkan sasaran jualan yang disemak semula untuk tahun 2022.

Di mana bilangan tertinggi yang akan ditetapkan berdasarkan beberapa faktor termasuk tempahan semasa, restorasi sistem produksi dan kapasiti antara pembekal Perodua dan juga sambutan pasaran terhadap Alza serba baharu.

Berkenaan dengan Alza serba baharu, Perodua telah menerima lebih 30,000 unit tempahan dengan 65% daripadanya adalah untuk varian tertinggi 1.5L AV yang berharga RM75,500. Bagi tempoh waktu menunggu, Perodua telah memaklumkan ia sepatutnya kurang dari 10 bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required