MIROS jelajah 12 lokasi bagi program subsidi kerusi kanak-kanak MyCRS, permohonan dilulus segera

MIROS jelajah 12 lokasi bagi program subsidi kerusi kanak-kanak MyCRS, permohonan dilulus segera

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sedang mempromosikan program subsidi kerusi kanak-kanak Keluarga Malaysia (MyCRS). Di mana program ini adalah untuk membantu golongan B40 bagi mendapatkan kerusi berkenaan.

Menurut MIROS, sebanyak 256,202 pemohon yang layak daripada jumlah keseluruhan pemohonan yang mencecah 473,346. Ini adalah 36% lebih tinggi daripada had 188,000 menerusi program terbabit. Subsidi diberikan berdasarkan pembelian dan bukannya kelayakan, sebab itu mereka yang layak perlu membuat pembelian kerusi kanak-kanak dengan segera di 259 cawangan sah seluruh negara, atau menerusi dalam talian.

Walau bagaimana pun, bagi memperhebatkan promosi program ini, MIROS mula menjelajah dari satu lokasi ke satu lokasi di Semenanjung Malaysia termasuk di klinik kesihatan kendalian kerajaan. Menerusi siri jelajah ini, MIROS akan membantu ibubapa dari golongan B40 untuk memohon secara terus subsidi dan akan mendapat kelulusan segera di lokasi terbabit. Selain itu, pengedar kerusi kanak-kanak yang terpilih juga mengambil bahagian dalam siri jelajah ini bagi membantu pelanggan memilih jenis kerusi keselamatan kanak-kanak yang bersesuaian. Lokasi dan tarikh program jelajar ini adalah seperti di bawah.

MIROS jelajah 12 lokasi bagi program subsidi kerusi kanak-kanak MyCRS, permohonan dilulus segeraMIROS jelajah 12 lokasi bagi program subsidi kerusi kanak-kanak MyCRS, permohonan dilulus segera

Selain itu, MIROS turut berkata, sesi pemeriksaan percuma bagi kerusi keselamatan kanak-kanak juga akan dilakukan di lokasi terpilih – Apple Baby House, Alor Setar; Kico Baby Centre, Kubang Kerian; Mother’s First Choice, Kemaman. Di mana ibu bapa yang telah mempunyai kerusi berkenaan digalakkan untuk mengambil bahagian dan mempelajari lebih terperinci mengenai pemasangan yang betul serta pemilihan jenis kerusi mengikut usia dan ketinggian anak-anak kecil.

Program Jelajah Subsidi MyCRS ditaja dengan kerjasama Koopers Distribution Crolla Baby dan Quinton Baby sebagai penaja platinum. Manakala SNS Products dan Little One Group pula sebagai penaja emas.

Diumumkan menerusi Bajet 2022, kerajaan memberi subsidi 50% atau sehingga RM150 untuk pembelian kerusi keselamatan kanak-kanak bagi golongan B40. Peruntukannya melibatkan kos sebanyak RM30 juta dan ia terhad kepada 188,000 pemohonan ketika diumumkan. Setiap individu yang layak boleh menuntut subsidi untuk satu kerusi kanak-kanak sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required