MRT3 dijangka melibatkan kos keseluruhan sebanyak RM50.2b; RM34.3b untuk pembinaan sahaja – menteri

MRT3 dijangka melibatkan kos keseluruhan sebanyak RM50.2b; RM34.3b untuk pembinaan sahaja – menteri

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz telah membuat kenyataan bahawa projek Mass Rapid Transit 3 (MRT3) dijangka bakal menelan belanja keseluruhan RM50.2 bilion, dengan anggaran kos pembinaan sahaja mencecah RM34.3 bilion.

Menurutnya, RM8.4 bilion daripadanya membabitkan kos pengambilan tanah, manakala RM5.6 bilion lagi adalah untuk pengurusan projek serta lain-lain kos RM1.9 bilion, laporan Harian Metro.

“Kerajaan pada 4 Mac 2022 bersetuju dengan pelaksanaan Projek MRT3 yang akan melengkapkan infrastruktur pengangkutan awam sedia ada di Lembah Klang dengan menyediakan perkhidmatan bersepadu, mampu milik dan cekap untuk keselesaan dan kemudahan rakyat.

MRT3 dijangka melibatkan kos keseluruhan sebanyak RM50.2b; RM34.3b untuk pembinaan sahaja – menteri

“Cadangan laluan MRT3 ini adalah sekitar 51 km dan mempunyai 31 stesen, di mana 10 daripadanya akan menjadi stesen pertukaran dengan lapan laluan rel sedia ada di Lembah Klang,” katanya.

Kenyataan tersebut adalah bagi menjawab soalan Fahmi Fadzil (PH-Lembah Pantai) di Dewan Rakyat, pagi tadi, yang ingin mengetahui jumlah kos pembinaan MRT3 bersama pecahan terperinci jumlah dan sama ada kerajaan akan mendapatkan persetujuan Parlimen bagi pelaksanaan MRT3.

Zafrul turut menjelaskan kos keseluruhan projek itu bagaimanapun akan dimuktamadkan selepas proses tender terbuka selesai.

MRT3 dijangka melibatkan kos keseluruhan sebanyak RM50.2b; RM34.3b untuk pembinaan sahaja – menteri

Klik untuk besarkan imej

Pada Mac lalu, peta rasmi MRT3 yang didedahkan menunjukkan terdapat 31 stesen termasuk hab utama di Titiwangsa, tetapi tidak termasuk dua stesen pinggiran yang turut disenaraikan (Salak Jaya dan Bukit Kiara).

Bermula dari Titiwangsa di KL dan menuju arah Setapak, stesen yang terlibat termasuklah Kampung Puah, Jalan Langkawi, Danau Kota, Setapak, Rejang, Setiawangsa, AU2, Taman Hillview, Tasik Ampang, Kampung Pandan, Pandan Indah dan Taman Kencana. Jalur dengan stesen lain termasuklah di sekitar Cheras, melibatkan Taman Cheras (a.k.a. Yulek), Taman Midah, Jalan Yaacob Latif dan Sri Permaisuri.

Laluan kemudiannya menuju ke Salak Selatan, Salak Jaya, Kuchai dan Jalan Klang Lama. Ia kemudiannya masuk ke kawasan Lembah Pantai, melibatkan stesen Pantai Dalam, Pantai Permai, Universiti dan UM. Laluan terakhir pula melibatkan Bukit Kiara South, Bukit Kiara, Sri Hartamas dan Mont Kiara sebelum menuju ke Bukit Segambut, Taman Sri Sinar (berdekatan Kepong), Dutamas dan Jalan Kuching sebeluk kembali semula ke Titiwangsa.

Kitaran Jajaran MRT3 melibatkan jarak 50.8 km panjang, dengan 10.7 km daripadanya akan melibatkan laluan bawah tanah. Berdasarkan peta rasmi ini , seksyen laluan bawah tanah adalah dari Rejang ke Setiawangsa, Universiti ke Bukit Kiara Selatan (stesen UM di bawah tanah) dan dari Sri Hartamas hingga berdekatan stesen Jalan Kuching. Hampir semua jajaran ini (39 km) berada di KL manakala bakinya di Selangor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required