Bayi maut tercampak keluar dari kereta akibat kemalangan – letak si kecil di kerusi kanak-kanak

Bayi maut tercampak keluar dari kereta akibat kemalangan – letak si kecil di kerusi kanak-kanak

Satu lagi insiden penuh tragis yang menyebabkan seorang bayi berusia enam bulan maut selepas tercampak keluar dari kereta yang dinaiki terbabas di Kilometer 161.1, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan di Tangkak, malam Isnin lalu.

Menurut Ketua Polis Daerah Tangkak Superintendan Mohd Fadhil Minhat, kemalangan yang berlaku pada 8.30 malam itu menyebabkan mangsa mengalami kecederaan di kepala dan maut di tempat kejadian. Di mana Perodua Alza dipandu bapa mangsa berusia 28 tahun, yang turut dinaiki isterinya, bersama lima yang lain, datang dari arah Pekan Tangkak menghala ke Bukit Gambir.

“Siasatan awal mendapati kemalangan berlaku apabila kereta yang dinaiki kesemua mangsa dari arah Pekan Tangkak menghala ke Bukit Gambir itu hilang kawalan dan terbabas ke bahu jalan sebelum terbalik ke kawasan berumput. Bayi itu terpelanting keluar dan disahkan meninggal dunia manakala pemandu dan penumpang yang lain mengalami kecederaan ringan,” katanya.

Bayi itu dibawa ke Hospital Tangkak untuk bedah siasat manakala enam individu itu pula turut menerima rawatan di hospital sama. Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, laporan Bernama.

Walau bagaimana pun, laporan berita tersebut tidak menyebut sama ada bayi terbabit ditempatkan di dalam kerusi kanak-kanak atau pun dipangku oleh penumpang lain sewaktu kejadian berlaku. Namun, risiko kematian mungkin lebih rendah sekiranya anak kecil ditempatkan di dalam kerusi kanak-kanak dan dipasang dengan betul.

Buat masa kini kerajaan menerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sedang mempromosikan program subsidi kerusi kanak-kanak Keluarga Malaysia (MyCRS). Di mana program ini adalah untuk membantu golongan B40 bagi mendapatkan kerusi berkenaan.

Diumumkan menerusi Bajet 2022, kerajaan memberi subsidi 50% atau sehingga RM150 untuk pembelian kerusi keselamatan kanak-kanak bagi golongan B40. Peruntukannya melibatkan kos sebanyak RM30 juta dan ia terhad kepada 188,000 pemohonan ketika diumumkan. Setiap individu yang layak boleh menuntut subsidi untuk satu kerusi kanak-kanak sahaja.

Penggunaan kerusi kanak-kanak di dalam kenderaan sepatutnya sudah diwajibkan mulai 1 Julai 2020, tetapi penguatkuasaannya hanya dilakukan secara advokasi buat masa ini, bagi memberi peluang MIROS untuk mengkaji semula kesesuaiannya serta pelan menyeluruh yang diperlukan. Walau bagaimana pun, kami di paultan.org sangat menggalakkan penggunaan kerusi kanak-kanak ini demi keselamatan anak kecil anda biarpun pelaksanaannya belum dikuatkuasakan sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required