Proton X50 adalah model paling laris di Malaysia untuk Julai 2022, SUV pertama capai rekod sedemikian!

Proton X50 adalah model paling laris di Malaysia untuk Julai 2022, SUV pertama capai rekod sedemikian!

Proton mengumumkan bahawa ia telah berjaya menyerahkan sebanyak 4,763 unit SUV segmen-B Proton X50 kepada pelanggan sepanjang bulan lalu, yang bukan sahaja menjadikannya sebagai model paling laris dalam kelasnya, malah merupakan model paling laris dalam Malaysia untuk bulan Julai 2022!

Jumlah jualan yang dicatatkan X50 berkenaan melangkaui jualan model paling mampu milik Proton iaitu Saga yang merekodkan jualan berjumalah 4,521 untuk bulan lalu. Ini menjadikan jualan kumulatif bagi X50 tahun ini iaitu dari Januari sehingga Julai 2022 sudah pun mencapai 20,745 unit.

“Syarikat amat berbangga dengan model Proton X50 menjadi SUV pertama yang dinobatkan sebagai kenderaan terlaris di Malaysia dan kami berterima kasih atas sokongan daripada pelanggan kami. Pencapaian ini dan kelarisan jualan Proton dalam segmen lain menunjukkan rancangan perniagaan kami berada di landasan yang betul dan membalas keyakinan yang diletakkan pada jenama oleh pembeli, pelabur dan pihak berkepentingan lain,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Proton X50 adalah model paling laris di Malaysia untuk Julai 2022, SUV pertama capai rekod sedemikian!

Secara keseluruhan, Proton telah menjual sebanyak 11,477 unit kenderaan (domestik dan eksport) bulan lalu. Menurut Proton, kejayaan ini adalah berikutan jumlah produksinya yang meningkat semula selepas berjaya menyelesaikan isu kekurangan komponen. Ini menjadikan jumlah jualan kumulatif tahunan Proton sehingga bulan lalu telah pun mencapai 71,601 unit, atau peningkatan sebanyak 19.7% berbanding tempoh yang sama pada 2021.

Menurut Proton lagi, ia turut kekal di kedudukan kedua dalam jualan automotif nasional dengan anggaran pegangan pasaran sebanyak 22.7% bagi bulan Julai manakala pegangan pasaran tahun sehingga kini (YTD) meningkat kepada 18.7%. Jumlah Keseluruhan Volum Industri (TIV) bagi bulan Julai dianggarkan sebanyak 50,500 unit setelah jumlah pendaftaran berundur ke median berikutan penamatan tempoh insentif SST pada 30 Jun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required